adidas

ADIDAS PRESENTERAR ‘KONEKTIS’ – OFFICIELLA MATCHBOLLEN FÖR EM 2025

Dela

Inspirerad av kännetecken från värdnationen, såsom de schweiziska alpernas topografi och välkända sevärdheter från de åtta matchstäderna, är årets officiella matchboll en blivande klassiker. Dessutom får damernas EM för första gången adidas Connected Ball Technology – vilket möjliggör snabbare och mer exakta domarbeslut. 

Herzogenaurach, 16 December – I dag, när nedräkningen till turneringen närmar sig sex månader och lottningen är på gång, presenterar adidas KONEKTIS - den officiella matchbollen för UEFA Women's EURO 2025. KONEKTIS är ett ord som betyder "ansluten" på det universella språket esperanto och får representera alla de oändliga mötena mellan fans denna turnering kommer att innebära. KONEKTIS är ett ord som betyder 'ansluten' på det universella språket esperanto och symboliserar de oändliga möten mellan fans som denna turnering kommer att möjliggöra.

Bollens utseende hedrar värdnationen med djärv design baserat på Schweiz landskap och arkitektur. Varje panel på bollen innehåller grafik som representerar olika berömda landmärken som fansen kan uppleva i var och en av de åtta värdstäderna, inklusive Rådhuset i Basel, Zytglogge (Bern Clock Tower), Vattenfontänen i Genève,  Kapellbrücke i Luzern, Katedralen i Sankt Gallen, Tourbillon-slottet i Sion, Slottet i Thun och Operahuset i Zürich.

Under bollens yta med iögonfallande design hittar vi banbrytande teknologi. Integrationen av adidas CONNECTED BALL TECHNOLOGY införs för första gången i turneringen. Tekniken skickar exakt bolldata till videomatchdomarna i realtid – vilket i kombination med spelarpositionsdata och artificiell intelligens hjälper domarna att fatta snabbare beslut i matcherna. Adidas Connected Ball Technology har utvecklats i nära samarbete med Kinexon och kan också hjälpa VAR-domarna att identifiera varje enskild bolltouch, vilket resulterar i att mindre tid behöver ägnas åt att lösa hands- och straffincidenter.

CTR-CORE är ett system designat för exakthet och konsistens genom att bibehålla maximal form på bollen, vilket stödjer dagens snabba spel. Dessutom innehåller bollen ett fjädringssystem och rörelsesensor som drivs av ett uppladdningsbart batteri, vilket kan laddas med induktion.

  • Vi är mycket stolta över att vara leverantör av den officiella matchbollen till en så stor och viktig turnering. KONEKTIS syftar till att förena alla spelare och fans med värdnationen, på det sätt som bara fotboll kan göra. Och ur en teknisk synvinkel är vi otroligt glada över att se adidas Connected Ball Technology för första gången på fotbolls-EM för damer. Innovation är kärnan i allt vi gör som varumärke, och det här är ett utmärkt exempel på vårt engagemang för ständiga förbättringar – för att i slutändan förbättra upplevelsen för både spelare och fans, säger Solène Störmann, Global Category Director, Football Hardware, adidas

  • UEFA Women's EURO 2025 kommer att vara ytterligare en accelerator i damfotbollens ostoppbara uppgång – och erbjuder en otrolig upplevelse för alla som deltar eller tittar på.  Att se adidas Connected Ball Technology på planen för första gången på en EM-turnering för damer kommer att vara ett avgörande ögonblick som återspeglar vårt engagemang och ambition att hålla högsta nivå i alla delar av turneringen, säger Nadine Kessler, UEFA Managing Director, Women’s Football.
  •  

KONEKTIS Official Match Ball finns att köpa från och med idag hos utvalda återförsäljare och online på adidas.se till ett rekommenderat pris på 1749kr. 

(Den officiella matchbollen som har Connected Ball Technology är endast tillgänglig för användning i turneringen och kommer inte att finnas tillgänglig i detaljhandeln.)

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om adidas i fotboll

Adidas är världsledande inom fotboll. Det är den officiella leverantören av de viktigaste fotbollsturneringarna i världen, såsom FIFA World Cup™, FIFA Women's World CupTM, UEFA European Football ChampionshipTM, UEFA Champions LeagueTM & UEFA Women's Champions LeagueTM. Adidas sponsrar också några av världens bästa klubbar inklusive Real Madrid, Manchester United, Arsenal, FC Bayern München och Juventus. Adidas är också partner till några av de bästa spalrna inklusive Leo Messi, Jude Bellingham, Mohamed Salah, Pedri, Florian Wirtz, Alessia Russo, Paulo Dybala, Lena Oberdorf, Gabriel Jesus, Roberto Firmino, Joao Felix, Serge Gnabry, Manuel Neuer Karim Benzema, Vivianne Miedema, Mary Fowler och Wendie Renard.

Följ adidas

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från adidas

ADIDAS F50 – FAVORITSKON FÖR DE SNABBASTE SPELARNA ÄR TILLBAKA 20 ÅR EFTER LANSERINGEN3.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Herzogenaurach, Tyskland. 3 juni 2024 – Idag återlanserar adidas en av fotbollens mest älskade skor – adidas F50. "Advancement Pack” omfattar tre versioner av den ikoniska fotbollsskon, alla med fokus på fotboll i högsta möjliga hastighet. De nya skorna debuterade under herrarnas UEFA Champions League-final i helgen och kommer att synas på fötterna på av några av de bästa spelarna i världen – bland annat Lionel Messi, Rafael Leão, Son Heung-min, Linda Caicedo, Trinity Rodman, Lamine Yamal och Florian Wirtz.

Muslimer i Sverige får expertråd kring fasta och träning inför årets ramadan8.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande

Hur klarar man att fortsätta träna och tävla under ramadan, med den fysiska utmaning som det innebär? Det är en fråga som många av Sveriges nästan en miljon muslimer ställer sig just nu. Därför samarbetar Adidas Sverige med namnkunniga träningsexperter som ger tips och råd till fastande muslimer inför och under ramadan, som i år beräknas börja den 10 mars. Bland experterna finns bland annat fysioterapeuten Jacob Gudiol, elitlöparen Mohammadreza Abootorabi och tidigare thaiboxaren Sara Abouzeedan.

ADIDAS TAR HJÄLP AV LUDVIG ÅBERG OCH STINA BLACKSTENIUS FÖR ATT HJÄLPA IDROTTARE ATT HANTERA PRESS I UTSATTA SITUATIONER8.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

adidas presenterar en neurovetenskaplig studie kring de negativa effekterna av press som atleter utsätts för, och huruvida det är några skillnader på idrottare inom elit- och amatörnivå. För att förstå den fysiologiska effekten har adidas samarbetat med ledande sportneuroforskare, neuro11, och studerat bland annat den svenska golfaren Ludvig Åberg och landslagsspelaren Stina Blackstenius, men även Emiliano Martinez, Argentinas landslagsmålvakt och VM-guldmedaljör och Nneka Ogwumike, amerikansk professionell basketspelare. Studien resulterar i en neurovetenskapsdriven guide för idrottare, med handfasta tips kring hur du taktiskt använder tid i basket för att återfå fokus, vilket som är det optimala stället att slå en straff i fotboll och hur du optimerar möjligheten att hitta fokus inför en golfputt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye