Oetiskt Swedish Match
Vi kan läsa att tobaksindustrin "spetsar" snuset som gör snusare mer beroende efter ett reportage i Tv4s Kalla Fakta.
I takt med att rökningen minskar blir snuset allt viktigare för tobaksindustrin. En miljon svenskar snusar och den svenska tobaksindustrin tjänar mer pengar än någonsin. Många snusare vill sluta, men klarar det inte och Swedish Match lanserar snuset som en sluta röka-produkt, vilket samtidigt skickar fel signaler till barn och ungdomar.
- I själva verket ersätts ett bereoende med ett annat - ett ännu tyngre nikotinberoende, säger Fredrik Söderhielm, generalsekreterare för A Non Smoking Generation.
TV4:s Kalla Fakta har i ett reportage visat hur tobaksindustrins gör för att öka försäljningen av snus bl a genom att höja nikotinhalten. Detta, menar forskare, gör snusarna mer beroende.
- Swedish Match borde i stället ägna tid och kraft åt att se till att snus inte säljs till minderåriga, fortsätter Fredrik Söderhielm . Tidig tobaksdebut ökar ungas sårbarhet och mottaglighet för andra droger och riskbeteenden.
CAN-rapporten "Skolelevers drogvanor 2008" visar att 16 procent av pojkarna i årskurs 9, för flickor är andelen 4 procent.
Sedan januari 1997 är det enligt lag inte tillåtet att sälja tobak till ungdomar under 18 år. Det borde alltså inte vara möjligt för eleverna i årskurs 9 att själva köpa cigaretter eller snus.
Men år 2008 var det 55 procent av de snusande pojkarna som själva köper snus och det näst vanligaste alternativet var att ha fått snuset från kamrater (47%). Bland flickorna som snusar var det vanligast att få snuset från kamrater (74%) och näst vanligaste var att de köper själva (31%).
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seOm
A Non Smoking GenerationSkicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Tillsammans kan vi stoppa nikotinepidemin!10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Ungas tillgång till vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka. 9 av 10 unga uppger kompisars påverkan som anledning till att testa och tillsammans med Brynäs IF och Gävle kommun vill A Non Smoking Generation skapa fler helt nikotinfria miljöer som skyddar unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende.
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum