Parfymlansering slår mot tobaksindustrins marknadsföring

A Non Smoking Generation slår mot
tobaksindustrins marknadsföring
- lanserar parfymen Deception by Marlboro.
På lördag är det Världshälsoorganisationens ”Word No Tobacco day” – den tobaksfria dagen. Temat är ett totalförbud mot all typ av tobaksmarknadsföring.
Med anledning av World No Tobacco Day slår A Non Smoking Generation ett slag mot tobaksbolagens marknadsföringsmetoder genom att lansera parfymen Deception by Marlboro.
Parfymen lanseras genom glamorösa event och webbplatsen www.discover-deception.com.
A Non Smoking Generation vill genom att använda tobaksbolagens metoder synliggöra hur internationella och svenska tobaksaktörer arbetar med reklam, sponsring, pr, design och event för att få ungdomar att gilla deras varumärken och i förlängningen även deras tobaksprodukter.
Liksom tobaksindustrin har organisationen använt sig av kommunikationsexperter för att lansera den fiktiva parfymen Deception by Marlboro.
Kampanjen Deception by Marlboro lanseras för media idag i SOUK-gallerian på Drottninggatan 53 i centrala Stockholm mellan 11.00 -14.00
– Imagereklam, produktlanseringar, sponsrade fester och anlitande av kändisar är olika sätt att kringgå tobakslagarna och locka unga människor till en livsstil där rökning är i centrum, säger Fredrik Söderhielm på A Non Smoking Generation. Vi har därför valt att själva använda tobaksindustrins knep för att på ett provokativt sätt visa hur de arbetar för att påverka unga människor.
Den viktigaste kommunikationsplatsen är www.discover-deception.com som visar hur subtil reklamen för tobaksprodukter kan vara bl a genom en stinklist med exempel och ett forum för att få in fler tips om industrins metoder.
– Sveriges lagar mot tobaksmarknadsföring räcker inte till. Eftersom vi lever i en internationaliserad och uppkopplad värld så påverkas unga av budskapen i reklamen för tobaksvarumärken. På hemmaplan lyckas snustillverkarna genom coola förpackningar, PR och reklam med modeanknytning locka unga tjejer och killar in ett tobaksberoende, säger Fredrik Söderhielm. Parfymflaskan Deception by Marlboro symboliserar å ena sidan den sofistikerade och vackra ytan i tobaksbolagens marknadsföring och å andra sidan den illaluktande doften deras cyniska metoder och extremt farliga innehållet i deras produkter, säger Fredrik Söderhielm.
För mer information kontakta:
Fredrik Söderhielm, Generalsekreterare A Non Smoking Generation
0703-712601
fs@nonsmoking.se
www.nonsmoking.se
För pressbilder från kampanjen gå in på:
www.discover-deception.com/pressmtrl.zip
Behindthescenes- och eventfilmen finns i tv-format. Kontakta fs@nonsmoking.se
Mer om kampanjen
Konceptidén skapades av Fredrik Forsling TANK/Y&R och Katja Sener.
Modefotografier togs av Pysse Holmberg, C2 retuscherade modellbilden.
Flaskan designades av Fredrik Forsling modellerades och animerades av Rithuset.
Filmerna producerades av Brightfilm, 180APE, Delorean och Super16.
Eventen genomförs av PS Communication.Kampanjsajten www.discover-deception.comproducerades av webbyrån Bombay Works. PR- och mediestrategierna genomförs av PR-byrån Agent Kommunikation.
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Dokument
Om
A Non Smoking GenerationSkicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Tillsammans kan vi stoppa nikotinepidemin!10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Ungas tillgång till vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka. 9 av 10 unga uppger kompisars påverkan som anledning till att testa och tillsammans med Brynäs IF och Gävle kommun vill A Non Smoking Generation skapa fler helt nikotinfria miljöer som skyddar unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende.
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
