Elektrifieringen av transportsektorn ska bli mer effektiv
Utredningen Mot en effektiv elektrifiering av transportsektorn har lämnat sitt slutbetänkande till infrastrukturminister Andreas Carlson. Utredningen innehåller flera förslag som syftar till att underlätta elektrifieringen av transportsektorn.
För en mer effektiv elektrifiering av transportsektorn lyfter utredningen problemet med långa anslutningstider för laddinfrastruktur. Med kortare anslutningstider kan laddinfrastrukturen byggas ut i större utsträckning än idag. Utredningen lyfter också flygplatser och hamnarnas förändrade roll som en följd av elektrifieringen.
- Precis som utredningen konstaterar kommer flygplatser och hamnar att bli viktiga hubbar i elektrifieringen. Det är bra att utredningen föreslår att möjligheten att bygga och använda elnät som inte omfattas av krav på nätkoncession förbättras, vilket är något vi efterfrågat och hoppas inte hamnar i långbänk, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Lättande av juridiska hinder
Utredningen föreslår bland annat också att trafikförordningen ändras så att kommuner kan ge undantag för elektriska lastbilar i bullerkänsliga områden. Precis som utredningen konstaterar måste de elektriska lastbilarna rulla så mycket som möjligt för att kompensera den betydligt högre inköpskostnaden.
- Hindren på vägen framåt när det gäller elektrifieringen är åtskilliga. Ska vi skynda på elektrifieringen måste flera juridiska hinder lyftas bort. Utredningen innehåller många bra förslag som det är viktigt att regeringen inte bara överväger, utan tar itu med omgående, säger Anders Josephsson, Näringspolitisk expert på Transportföretagen.
Få skarpa förslag för elektrifieringen av bussflottan
För busstrafiken, som redan idag hunnit en god väg mot en elektrifierad fordonsflotta avseende stadsbussar, innebär inte utredningens förslag några särskilda stöd på vägen framåt för resterande del av bussflottan. Över 85 procent av alla svenska bussar kör idag fossilfritt, tack vare biodrivmedel och el, men förutsättningarna ser väldigt olika ut för de olika segmenten av bussar. För stadsbussar finns idag ett stort utbud av modeller medan situationen är annorlunda för regionbussar, turistbussar och klass II- och III bussar.
- Tyvärr lämnar inte utredningen några skarpa nya förslag för att direkt stödja introduktionen av elbussar för klass II och III. En plan för anpassad laddinfrastruktur för dessa finns inte heller med. Utredningen för ett resonemang kring beskattningen av el för olika fordonsslag, men utöver att konstatera att frågan kan komma behöva diskuteras återfinns inga skarpa förslag för exempelvis slopad elskatt på busstrafik, såsom idag råder för tågtrafiken. En åtgärd som är ett helt nationellt beslut och skulle kunna genomföras direkt i syfte att skynda på elektrifieringen av hela kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, Branschchef för Sveriges Bussföretag.
Fler åtgärder efterfrågas
Förutom tillgången på effekt och kortare anslutningstider för laddinfrastruktur måste kostnadsskillnaderna mellan en dieseldriven och en elektrisk lastbil minska. Tre av de största hindren mot en ökad elektrifiering av godstransporterna på väg är effektbrist, för lite utbyggd laddinfrastruktur och för dyra inköpskostnader för elektriska lastbilar.
- Vi har spelat in ett konkret förslag till regeringen om en rejäl sänkning av elskatten för tung yrkestrafik. Det skulle förbättra kostnadskalkylen för en tung elektrisk lastbil utan att belasta statskassan alltför mycket pengar. Detta hoppas vi att regeringen tar med i arbetet med budgeten för 2026, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Fler ska gå arbetsmarknadsutbildningar 20253.1.2025 10:19:36 CET | Pressmeddelande
Det nya året inleds med besked från regeringen att fler arbetssökande ska gå arbetsmarknadsutbildningar. Detta är det något som Transportföretagen länge arbetat för och välkomnar.
Efter ny studiemodell: Allt fler klarar branschens yrkesprov16.12.2024 10:53:58 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har en ny modell kring yrkesprovet genomförts inom de fordonstekniska utbildningarna. Detta har lett till kraftigt förbättrade resultat på yrkesproven och fler elever godkända. I synnerhet är det inom lastbilsdelen av provet som resultaten förbättrats - på fyra år har de ökat inom samtliga av yrkesprovets elva delmoment.
Rapport: Arlandas svaga utveckling kostar Sverige miljarder29.11.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Upp emot 300 miljarder kronor har Arlandas svaga utveckling kostat Sverige de senaste tjugo åren. Om trenden fortsätter kan den totala samhällsekonomiska förlusten bli så stor som 1 700 miljarder fram till 2050. Det visar en analys som WSP har gjort på uppdrag av Transportföretagen.
Ökat antal utlandspaket när svenskar e-handlar12.11.2024 10:28:38 CET | Pressmeddelande
Svenskar fortsätter e-handla alltmer från utlandet, visar Paketindex för årets tredje kvartal. Nu efterfrågas bättre möjligheter för kunder att välja hållbara transporter från e-handelns plattformar.
Anna Grönlund ny ordförande i IRU:s passageraravdelning8.11.2024 11:54:29 CET | Pressmeddelande
Branschchefen för Sveriges Bussföretag Anna Grönlund har valts till ny ordförande för International Road Transport Unions passageraravdelning. Nyligen valdes också Sveriges Bussföretags förhandlingschef Linn Sidén till ordförande för den sektoriella sociala dialogen för buss- och kollektivtrafiken inom EU.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum