Stoppa rattsurfandet nu – fler kontroller och högre böter krävs
Den 1 februari fyller förbudet mot att använda handhållen mobiltelefon under bilkörning – rattsurflagen – sju år. Trots det ökar ständigt antalet rattsurfare.
–Det är dags att sända en tydlig signal: rattsurfning har ingen plats i trafiken, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Trots att det är olagligt att använda handhållen mobiltelefon under bilkörning sedan 2018 fortsätter problemet att eskalera. Under 2024 bötfälldes över 19 000 bilister för så kallad rattsurfning, en ökning med 20 procent jämfört med 2023. Detta är oacceptabelt – lagar och regler måste följas, och trafiksäkerheten kan inte fortsätta att riskeras på detta sätt.
– Den som rattsurfar har sämre överblick och längre reaktionstid. Risken att råka ut för en olycka ökar med 23 gånger för den som sms:ar och samtidigt framför ett fordon, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Rattsurfning utgör ett allvarligt hot mot trafiksäkerheten och nu krävs omedelbara och kraftfulla åtgärder. Riksförbundet M Sverige uppmanar såväl politiker som Polisen att agera:
M Sverige vill se:
- Höjt bötesbelopp: Det nuvarande bötesbeloppet på 1 500 kronor är inte tillräckligt avskräckande. En markant höjning skulle signalera att samhället ser allvarligt på detta beteende.
- Fler poliskontroller: Polisen behöver resurser för att genomföra fler trafikkontroller och se till att rattsurfare stoppas och lagförs. Trafiksäkerhet får inte vara en prioritering som endast dyker upp vid tillfälliga kampanjer.
- Bättre utbildning och attitydförändring: För att minska rattsurfning på sikt behöver vi en bred utbildningsinsats. Trafikskolor, informationskampanjer och inte minst arbetsgivare kan bidra till att öka medvetenheten om riskerna.
Trafiksäkerhet är ett gemensamt ansvar
Rattsurfning handlar inte bara om att bryta mot lagen – det är ett beteende som utsätter alla trafikanter för fara. Riksförbundet M Sverige vill påminna alla förare om vikten av att vara fullt fokuserade på vägen.
– Behöver du sms:a eller på annat sätt hålla i telefonen måste du vänta tills du stannat på exempelvis en rastplats. Om man tänker använda mobilens kartfunktion bör man starta denna innan man kör i väg. Ett tips är att aktivera stör ej-funktionen när du ska åka bil, för att minska mängden distraherande notiser, säger Jacob Sidenvall.
För ett tryggare Sverige
Det är dags att sända en tydlig signal: rattsurfning har ingen plats i trafiken. Genom högre böter, fler kontroller och bättre utbildning kan vi skapa en trafikmiljö där alla känner sig trygga. Riksförbundet M Sverige uppmanar beslutsfattare att prioritera denna fråga – innan det är för sent.
Nyckelord
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seBilder

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum