OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Konsumentkreditinstitutet varnades 2019 av Konsumentverket för bristande kreditprövning. Sedan har företaget överklagat myndighetens beslut, först till förvaltningsrätten och sedan till kammarrätten.
Nu meddelar Kammarrätten i Göteborg att företaget har gjort fel, att myndighetens varning var befogad och att företaget därför ska betala sanktionsavgiften på fem miljoner kronor.
Företaget har lånat ut summor på mellan 10 000 och 100 000 kronor till personer, blancolån utan säkerhet under namnet OPR privatlån. Lånen har varit så kallade högkostnadskrediter med hög ränta. Visserligen tog OPR Finance in vissa uppgifter om låntagarnas ekonomi, men Konsumentverket menar att det inte var tillräckligt aktuella eller tillräckligt omfattande uppgifter. Hela 30 procent av dem som tog krediter hos företaget kunde inte betala tillbaka i tid.
Domstolen skriver i domen att för den här typen av krediter får risken för överskuldsättning anses förhöjd, särskilt om de avser relativt höga belopp.
Efter att Konsumentverket inlett granskningen införde företaget först en kvar att leva på-kalkyl och tog senare bort den aktuella krediten.
Kontakt för medier: Kristofer Johannesson, biträdande KO, via presstjänsten tfn 054 - 19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum