Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag.
Alla hjärtans dag närmar sig, och det märks i butikerna. Svensk Handels årliga undersökning visar att hälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.

Totalt beräknas vi spendera 1,1 miljarder kronor, vilket är en ökning från 1 miljard kronor i fjol.
– Vår prognos visar på att konsumenterna förväntas spendera något mer i butikerna inför alla hjärtans dag i år. Detta mönster känner vi igen från tidigare högtidsprognoser, och är ett tecken på att konsumenterna sakta men säkert åter hittar tillbaka till butikerna, även om vägen tillbaka är fortsatt lång för många, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
En viktig dag för butikerna
De flesta konsumenter uppger att de kommer fira Alla hjärtans dag genom att köpa en blomma eller present till någon, vilket nästan sex av tio planerar att göra. Kvinnor satsar oftare på en middag hemma, medan männen i högre utsträckning köper en gåva till sin partner. Blommor är fortsatt den givna favoriten, följt av choklad, smycken och skönhetsprodukter.
Högtiden har länge varit viktig för dagligvaruhandeln, men även sällanköpsvaruhandeln ser att dagen ökar i betydelse. Var femte handlare inom segmentet uppger att Alla hjärtans dag påverkar försäljningen, vilket är en ökning jämfört med föregående år.
– Utöver att handelshögtider likt Alla hjärtans dag bidrar till glädje för många människor, så är de också otroligt viktiga försäljningstillfällen. Det är särskilt viktigt för branschen i mer ekonomiskt påfrestande tider. Många blomsterhandlare vittnar om att Alla hjärtans dag, och dagarna intill, är bland de mest intensiva under hela året, säger Maria Mikkonen.
Den genomsnittliga summan som läggs på blommor och presenter har ökat till 583 kronor per person. Män spenderar i genomsnitt 689 kronor, medan kvinnor i snitt lägger 460 kronor. Noterbart är att den fysiska butiken fortsatt är där flest Alla hjärtans dag-gåvor inhandlas. Sju av tio kommer att göra inköp till nära och kära den vägen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Kraftigt fall för second hand – försäljningen föll med över 40 procent i februari27.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Februari blev en dyster månad för second hand-marknaden i Sverige. Omsättningen backade med över 40 procent jämfört med februari 2024, vilket markerar en dramatisk vändning från den starka tillväxten i januari. Samtliga produktkategorier noterade ett försäljningsfall.
Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad25.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Handelsföretagens syn på kommande tre månader är dyster. Framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars. Svensk Handels Handelsbarometer är ytterligare ett bevis på branschens mycket utsatta läge.
Tvärstopp i e-handeln i februari24.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för februari månad till 9,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 16 procent jämfört med februari 2024.
Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked20.3.2025 09:43:36 CET | Pressmeddelande
Under onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att de avser att lämna styrräntan oförändrad. Beskedet var väntat, då det finns starka inslag av osäkerhet i både den svenska och globala ekonomin. Svensk Handels åsikt är tydlig. Att pausa räntesänkningarna är ett hårt slag mot en bransch som fortsatt möter utmaningar.
Tuff februarimånad för modehandeln13.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för februari månad visar på en svag utveckling för modebranschen. Både kläder och skor uppvisade en nedgång, som mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år. E-handeln för skor backade också med 8,5 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum