Avtalskrav inom spårtrafiken: ”Anställda måste få mer återhämtning och rimligt långa arbetsdagar!”
Idag startar förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal inom spårtrafiken. Sacoförbunden SRAT och Sveriges Ingenjörer lämnar sina avtalskrav till arbetsgivarparten Almega Tågföretagen. De båda förbunden vill se en mer hållbar arbetsmiljö och skärpta regler kring arbetstid för att förebygga stress och ohälsa hos anställda. SRAT vill se ett ettårigt avtal med ett lönekrav på 4,2 procent, vilket ligger i linje med industrins yrkanden.

― Många anställda i spårtrafiken säger att arbetsmiljö aldrig diskuteras på deras jobb, säger Stefan Strömqvist, avtalsansvarig förhandlare på SRAT. Det rimmar illa med att många ständigt jobbar över utan att få ut det i pengar eller ledighet. Bortförhandlad övertidsersättning betyder inte obegränsad arbetstid! Ett tydligt krav från oss är att anställda inte ska behöva vara tillgängliga när de är lediga. Arbetsgivare måste sluta runda reglerna om schemaläggning.
Nu inleds förhandlingarna tillsammans med fackförbunden SEKO och ST och ett nytt avtal förväntas vara på plats 30 april 2025. Facket ställer en rad krav för ett förbättrat och mer förebyggande arbetsmiljöarbete i spårtrafikbranschen. Bland annat bör fler arbetsplatser ha en tillgänglighetspolicy för mejl och mobil. För att skapa bättre balans mellan arbete och återhämtning ska arbetsgivare göra det möjligt att registrera medarbetarnas utförda arbetstid i någon form av arbetstidsbank. Förbunden vill att övertidsersättning inte ska gå att avtala bort under det första anställningsåret och restid ska främst ske inom ramen för ordinarie arbetstid.
― Spårtrafiken är väldigt viktig för att bygga ett hållbart samhälle, säger Stefan Strömqvist. Men om fler ska vilja jobba i branschen måste medlemmarna bli lönesatta utifrån den individuella prestationen på ett bättre sätt än idag. Arbetsmiljön ska vara hållbar och det måste råda nolltolerans för hot, våld eller sexuella trakasserier.
Gemensamma krav från SRAT och Sveriges Ingenjörer, i urval:
- Ettårig avtalsperiod där varje företag tillför 4,2% av varje individs lön till löneutökningsutrymmet
- Övertidsersättning ska inte gå att avtala bort under det första året i anställningen
- Arbetsgivare ska göra det möjligt för anställda att registrera utförd arbetstid i någon form av verktyg eller arbetstidsbank
- Om facklig part begär: företag ska upprätta en tillgänglighetspolicy för mejl/mobil (på företag med fler än fem anställda)
- Deltidsanställda ska ha rätt till samma ersättning för övertid som heltidsanställda i enlighet med EU-rätten
- Restid främst ska ske inom ramen för ordinarie arbetstid och jämställas med arbetstid ur vilosynpunkt
- Nolltolerans ska gälla för sexuella trakasserier och hot om våld på arbetsplatsen
Nyckelord
Kontakter
Patricia WidergrenOpinionsbildare / presskontakt
Tel:08-442 18 74Tel:070-680 43 64patricia.widergren@srat.seLänkar
SRAT är ett Saco-anslutet fackförbund för akademiker i samhällsviktiga professioner. SRAT är ett förbund för kvalificerade professioner, handläggare, specialister och chefer i både privat och offentlig sektor.
SRAT består av 23 medlemsföreningar. Vi är ett fackförbund som organiserar sex legitimationsprofessioner (audionom, barnmorska, kiropraktor, logoped, optiker och tandhygienist.) Medlemsföreningarna finns också inom flygteknik, infrastruktur- och trafikbranschen, inom statlig förvaltning och i försvarsnära verksamheter.
Följ SRAT
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SRAT
Föreningen Audionomerna: Lägg inte audionomutbildningen i Lund!5.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Audionomutbildningen vid Lunds universitet riskerar att läggas ner. Föreningen Audionomerna i fackförbundet SRAT riktar nu skarp kritik mot förslaget till nedläggning.
Förbättrade kollektivavtal framtidssäkrar flygbranschen28.8.2025 10:26:19 CEST | Pressmeddelande
Idag växlar fack och arbetsgivare sina avtalskrav för certifierade flygtekniker anställda i Svenska Flygbranschens medlemsföretag. Svensk Flygteknikerförening (SFF), är en förening inom fackförbundet SRAT. Medlemmarna, vilka utgör en stor majoritet av flygteknikerna hos berörda arbetsgivare, vill ha ett moderniserat kollektivavtal som möter flygteknikernas behov.
Ny rapport: En tredjedel arbetar deltid och betalar sin egen arbetstidsförkortning för att arbetsmiljön är tuff21.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Deltidsarbete i kvinnligt dominerade yrken är vanligt för att anställda ska orka med både arbete och privatliv. En ny rapport från fackförbundet SRAT visar att nästan var tredje medlem arbetar deltid. Nästan en femtedel av de deltidsarbetande gör det för att arbetsmiljön är för tuff. SRAT varnar nu för en växande klyfta i arbetslivet. Facket vill att fler arbetsplatser avtalar om mer flexibla anställningsvillkor och arbetstidsförkortning.
Nytt avtal klart för anställda i spårtrafiken2.5.2025 10:02:00 CEST | Pressmeddelande
Ett nytt kollektivavtal inom spårtrafiken har träffats efter intensiva förhandlingar. Det nya avtalet är ett tvåårigt avtal där 3,4 procent avsätts till individuella löner under 2025 och 3,0 procent under 2026. Av löneutrymmet ska 0,2 procent reserveras till flexpension per avtalsår.
Kollektivavtal klara för akademiker i kommunala bolag (branschöverenskommelser)14.4.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
AkademikerAlliansen och Sobona har idag tecknat nya kollektivavtal för de fem branscherna Besöksnäring och Kulturarv, Energi, Fastigheter, Flygplatser samt Vatten och Miljö. De nya branschöverenskommelserna (BÖK) gäller från den 1 april 2025 till 31 mars 2027.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum