Transportstyrelsen

Utsläppen från den nya personbilsflottan fortsätter att minska

Dela

Under 2024 registrerades 261 342 typgodkända personbilar i landet. Det är drygt 29 000 bilar färre jämfört med året innan och det lägsta antalet på över tio år. Koldioxidutsläppet från den genomsnittliga personbilen minskade mellan 2023 och 2024 från 61,3 gram/km till 59,06 gram/km. Det visar siffror som Transportstyrelsen i dag rapporterar in till EU-kommissionen.

Infografik nyregistrerade personbilar år för år
Andelen elbilar av nyregistrerade personbilar minskar för första gången. Transportstyrelsen

– Antalet nyregistrerade personbilar sjönk tydligt under 2024. Den mest tydliga nedgången syns blandde rena elbilarna som minskade från 113 571 till 97 079. Det motsvarar en minskning på mer än 14 procent, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Genomsnittliga koldioxidutsläpp nyregistrerade personbilar 2023-2024*

 

Registrerade personbilar 2023

Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2023

Registrerade personbilar 2024

Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2024

Bensindrivna personbilar

89 525

135,87 gram/km

84 009

134,55 gram/km

Dieseldrivna personbilar

19 812

163,61 gram/km

14 953

168,25 gram/km

Gasdrivna personbilar

2 094

109,56 gram/km

710

111,14 gram/km

Etanoldrivna personbilar

2 646

127,80 gram/km

160

128,03 gram/km

Eldrivna personbilar

113 571

0,00 gram/km

97 079

0,00 gram/km

Laddhybrider (diesel/el)

1 887

23,28 gram/km

3 296

15,31 gram/km

Laddhybrider (bensin/el)

60 826

28,13 gram/km

61 133

23,99 gram/km

Vätgasdrivna personbilar

4

0,00 gram/km

2

0,00 gram/km

Summa

290 365

61,05 gram/km

261 342

59,06 gram/km

*Statistiken omfattar endast "vanliga" personbilar. Husbilar, rallybilar, ambulanser, polisbilar och andra bilar för särskilda ändamål är inte medtagna.

Trendbrott

För första gången sedan mätningarna infördes minskar antalet registrerade elbilar.

– Det är svårt att peka på en enskild förklaring till förändringen. Klimatbonusens avskaffande kan vara en bidragande orsak, politiska beslut som sänkt kostnaden för fossildrivmedel en annan. Men också att vi lever i ekonomiskt osäkra tider och en elbil är generellt sett dyr i inköp och det kan påverka. Det finns sannolikt flera bidragande orsaker till utvecklingen, säger Mikael Andersson.

Utsläppsvärden bygger på WLTP

Statistiken bygger på de uppgifter som biltillverkarna rapporterar in till Transportstyrelsen i samband med att bilarna registreras i vägtrafikregistret. Sedan 2020 ska utsläppsvärdena bygga på testcykeln WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). En mätmetod som ska motsvara en mer realistisk körstil än den tidigare testcykeln NEDC (New European Driving Cycle). Utsläppsvärden från WLTP är generellt sett högre än utsläppsvärden från NEDC och övergången innebär att värden från 2019 och tidigare inte är jämförbara med de som nu presenteras.

Nyckelord

Kontakter

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång27.3.2025 19:25:26 CET | Nyheter

EU förväntas inom kort fatta formellt beslut om ett nytt körkortsdirektiv som kommer att innebära ändringar på körkortsområdet. Efter beslutet ska Sverige ta ställning till hur direktivet ska implementeras i de svenska regelverken. Direktivet innehåller bland annat en ny körkortsbehörighet – B1, som kan ge en person med 15 års ålder rätt att köra en ”fartsänkt bil”. En annan förändring är att det blir möjligt att ta körkort från 17 års ålder (med beledsagare). Samtidigt ska körkortet finnas i digital form. Reglerna är med några undantag tänkta att införas under 2028 och börjar gälla 2029.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye