Utsläppen från den nya personbilsflottan fortsätter att minska
Under 2024 registrerades 261 342 typgodkända personbilar i landet. Det är drygt 29 000 bilar färre jämfört med året innan och det lägsta antalet på över tio år. Koldioxidutsläppet från den genomsnittliga personbilen minskade mellan 2023 och 2024 från 61,3 gram/km till 59,06 gram/km. Det visar siffror som Transportstyrelsen i dag rapporterar in till EU-kommissionen.

– Antalet nyregistrerade personbilar sjönk tydligt under 2024. Den mest tydliga nedgången syns blandde rena elbilarna som minskade från 113 571 till 97 079. Det motsvarar en minskning på mer än 14 procent, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Genomsnittliga koldioxidutsläpp nyregistrerade personbilar 2023-2024*
|
Registrerade personbilar 2023 |
Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2023 |
Registrerade personbilar 2024 |
Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2024 |
Bensindrivna personbilar |
89 525 |
135,87 gram/km |
84 009 |
134,55 gram/km |
Dieseldrivna personbilar |
19 812 |
163,61 gram/km |
14 953 |
168,25 gram/km |
Gasdrivna personbilar |
2 094 |
109,56 gram/km |
710 |
111,14 gram/km |
Etanoldrivna personbilar |
2 646 |
127,80 gram/km |
160 |
128,03 gram/km |
Eldrivna personbilar |
113 571 |
0,00 gram/km |
97 079 |
0,00 gram/km |
Laddhybrider (diesel/el) |
1 887 |
23,28 gram/km |
3 296 |
15,31 gram/km |
Laddhybrider (bensin/el) |
60 826 |
28,13 gram/km |
61 133 |
23,99 gram/km |
Vätgasdrivna personbilar |
4 |
0,00 gram/km |
2 |
0,00 gram/km |
Summa |
290 365 |
61,05 gram/km |
261 342 |
59,06 gram/km |
*Statistiken omfattar endast "vanliga" personbilar. Husbilar, rallybilar, ambulanser, polisbilar och andra bilar för särskilda ändamål är inte medtagna.
Trendbrott
För första gången sedan mätningarna infördes minskar antalet registrerade elbilar.
– Det är svårt att peka på en enskild förklaring till förändringen. Klimatbonusens avskaffande kan vara en bidragande orsak, politiska beslut som sänkt kostnaden för fossildrivmedel en annan. Men också att vi lever i ekonomiskt osäkra tider och en elbil är generellt sett dyr i inköp och det kan påverka. Det finns sannolikt flera bidragande orsaker till utvecklingen, säger Mikael Andersson.
Utsläppsvärden bygger på WLTP
Statistiken bygger på de uppgifter som biltillverkarna rapporterar in till Transportstyrelsen i samband med att bilarna registreras i vägtrafikregistret. Sedan 2020 ska utsläppsvärdena bygga på testcykeln WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). En mätmetod som ska motsvara en mer realistisk körstil än den tidigare testcykeln NEDC (New European Driving Cycle). Utsläppsvärden från WLTP är generellt sett högre än utsläppsvärden från NEDC och övergången innebär att värden från 2019 och tidigare inte är jämförbara med de som nu presenteras.
Nyckelord
Kontakter
Mikael AnderssonPresschef
Tel:010-495 40 91mikael.andersson@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seTransportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Tappet för inrikesflyget fortsätter23.4.2025 08:58:55 CEST | Pressmeddelande
Antalet passagerare som reser med inrikesflyg fortsätter att minska. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets första kvartal jämförs med samma period året innan.
Nytt klimatpaket för sjöfarten15.4.2025 09:34:01 CEST | Pressmeddelande
Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization (IMO) har tagit ett första viktigt steg mot ett nytt klimatpaket. Fartyg ska börja använda drivmedel som ger mindre utsläpp – eller betala en hög avgift. Regelpaketet ska leda till att målen om nettonollutsläpp av växthusgaser inom den internationella sjöfarten nås till 2050.
Halvljus – vanligaste felet vid besiktning9.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Defekta halvljus är fortfarande den vanligaste anmärkningen vid besiktning av personbilar. Över 287 000 nedslag meddelades vid förra årets kontrollbesiktningar. Ungefär var fjärde bil underkändes med krav på efterkontroll vid besiktningen och olika anmärkningar på bilbelysningen toppar Transportstyrelsens statistik.
Antal skadade i olyckor med elsparkcykel ökar kraftigt3.4.2025 13:05:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 omkom 5 personer och 4 599 personer skadades i elsparkcykelolyckor. Olyckorna har ökat med drygt 30 procent jämfört med året innan. Det framkommer i Transportstyrelsens preliminära sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, fyrhjuling, snöskoter och elsparkcykel.
Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång27.3.2025 19:25:26 CET | Nyheter
EU förväntas inom kort fatta formellt beslut om ett nytt körkortsdirektiv som kommer att innebära ändringar på körkortsområdet. Efter beslutet ska Sverige ta ställning till hur direktivet ska implementeras i de svenska regelverken. Direktivet innehåller bland annat en ny körkortsbehörighet – B1, som kan ge en person med 15 års ålder rätt att köra en ”fartsänkt bil”. En annan förändring är att det blir möjligt att ta körkort från 17 års ålder (med beledsagare). Samtidigt ska körkortet finnas i digital form. Reglerna är med några undantag tänkta att införas under 2028 och börjar gälla 2029.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum