Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
A-traktorer har blivit betydligt vanligare på våra vägar. På fem år har antalet fördubblats och nu finns över femtiosex tusen registrerade. I dagarna höjs bötesbeloppet för felaktigt monterad Långsamtgående fordonsskylt (LGF-skylt) från femhundra till femtonhundra kronor.
–A-traktorernas popularitet är en av de största förändringarna i trafikmiljön under de senaste åren. Det ställer högre krav på hur de här fordonen sköts, säger Jacob Sidenvall pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
För a-traktorer, och mopedbilar, får köra i max trettio eller fyrtiofem kilometer i timmen. På landsvägar kan det innebära en stor skillnad gentemot övrig trafik. För att ge förvarning om det finns LGF-skylten, den rödorangea triangeln bak på fordon som färdas i som mest 45 km/h. Den är ett av fordonstypens viktigaste kännetecken då många A-traktorer är ombyggda bilar och har siluetter och lyktor som man är van att se hos bilar i trafiken.
–En väl synlig och ren LGF-skylt är avgörande för att medtrafikanter med högre hastighet skall få en förvarning om att det inte är en bil, utan en a-traktor man kommer i kapp säger Jacob Sidenvall. Det är rimligt att bötesbeloppet höjs.
I och med att a-traktorer är ombyggda bilar blir det för många början på ett bilintresse och ett sätt att uttrycka sin personlighet med anpassade detaljer. Men att till exempel modifiera skyltningen för att smälta bättre in i a-traktorns design är helt feltänkt och kan göra att fler farliga situationer uppstår i trafiken. Ett höjt bötesbelopp understryker det och välkomnas av Riksförbundet M Sverige.
–A-traktorn är en unik möjlighet för svenska ungdomar och följer man reglerna borde det inte vara något problem att ge dem denna frihet, säger Jacob Sidenvall.
LGF-skylt skall vara
- typgodkänd enligt ECE-reglemente 69 eller av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
- monterad baktill på fordonet. Skylten skall vara monterad på en höjd av minst 0,6 m och högst 1,8 m över marken mätt från skyltens nedre kant.
- placerad lodrätt och vinkelrätt mot fordonets längdriktning med en avvikelse på högst 10º.
- riktad bakåt och ha en av triangelspetsarna uppåt och skyltens yta skall vara väl synlig.
Källa: Trafikverket
Nyckelord
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum