Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
Under 2024 och hittills i år har företag som säljer ID-skydd anmälts bortåt 400 gånger. Av anmälningarna framgår att säljarna felaktigt kan påstå att det redan finns ett avtal som håller på att förlängas med fem år och så erbjuds man att minska det till tre år. Företagens säljare överdriver också riskerna med att människors personnummer finns på nätet och hävdar att företagets system ser att bedragare just nu försöker köpa varor i den uppringdes namn.
Bryter mot marknadsföringslagen
– Det är inte lagligt att överdriva riskerna och skrämmas med syfte att sälja företagens produkter. Vi ser även att en del företag riktar in sig på äldre människor som kan vara extra utsatta när det handlar om den digitala miljön, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.
Förutom vilseledande uppgifter om faror har företagens säljare förmått konsumenter att svara ja på sms i tron att de bara ska få mer information hemskickat. Enligt anmälningar till Konsumentverket har företagen däremot börjat fakturera konsumenterna, trots att det inte finns något giltigt avtal vilket strider mot lagen.
Lockar med tävlingspriser
En del företag har också lockat med priser i tävlingar, där både tävling och priser verkar vara påhittade och bara är ett sätt att få människor att fastna i prenumerationstjänster för tusentals kronor.
Genomgående är att företagen gör det svårt för konsumenter att använda sin lagstadgade ångerrätt och svårt att säga upp avtal. Företagen ska nu svara Konsumentverket och bland annat skicka in samtalsmanus, inspelade säljsamtal och bevis på att det finns avtal mellan företaget och ett antal konsumenter.
Har inte rättat sig
Flera av företagen har tidigare granskats av Konsumentverket och har ändå låtit bli att genomföra utlovade rättelser. Det gör att myndigheten nu överväger att ta till rättsliga åtgärder via Konsumentombudsmannen.
Kontakt för medierna: juristerna Adna Jetis och Julia Ramberg via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-194020.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum