Sverige – ett av få länder i världen som stärkt sitt ekonomiska självförtroende
Medan den globala affärsoptimismen minskar kraftigt för första gången sedan 2023, visar nya siffror att svenska företag hanterar ekonomiska risker och leveranskedjor bättre än många andra europeiska länder. Sverige är ett av få länder där finansiell tillit förbättras och leveranskedjor stärks – det visar den senaste kvartalsrapporten från affärsdata- och analysföretaget Dun & Bradstreet.
Stockholm, 10 mars 2025 – Enligt Dun & Bradstreets rapport Global Business Optimism Insights för Q1 2025, minskar företagens optimism globalt med 12,9 % jämfört med föregående kvartal. Nedgången drivs av osäkerhet kring regler och handelsvillkor som påverkar företagens möjlighet att exportera och importera varor och tjänster, geopolitiska spänningar och en svag global efterfrågan på varor och tjänster. Över 80 % av ekonomierna rapporterar en nedgång i exportorder, vilket speglar den utmanande globala handelsmiljön.
Sverige står dock ut som en av de mer stabila ekonomierna i Europa. Medan optimismen faller kraftigt globalt, ser Sverige en mild nedgång på endast 1,7 %, vilket är en av de svagaste nedgångarna bland de 32 undersökta ekonomierna. Dessutom har svenska företag stärkt sin position inom leveranskedjor och finansiell stabilitet, två av de största utmaningarna globalt.
– Svenska företag har anpassat sig väl till det osäkra globala affärsklimatet och rapporten visar att de har god kontroll över likviditet, finansiella risker och kapitalinvesteringar – en tydlig kontrast till många andra europeiska länder. Sverige var, tillsammans med Polen, Ryssland och Norge, ett av få länder där optimismen kring leveranskedjan ökade, vilket till stor del beror på ökade investeringar i lokal sourcing, energisäkerhet och handelsavtal. Samtidigt ser vi att svenska företag förhåller sig försiktiga till expansion och investeringar, då osäkerhet kring handel och kapitalåtkomst kan skapa nya utmaningar under året, säger Henrik Hargéus, affärsanalytiker på Dun & Bradstreet.
De viktigaste resultaten från Q1-rapportens fem index:
- Globalt index för optimism i näringslivet minskar med 12,9 %, den första nedgången sedan rapporten startade 2023. Osäkerhet kring globala handelsrelationer, räntenivåer och efterfrågan påverkar företagens tillväxtplaner. För Sverige minskar indexet endast med 1,7 %, vilket är en av de svagaste nedgångarna globalt.
- Sverige stärker sina leveranskedjor, medan resten av världen kämpar. Det globala indexet för leveranskedjor sjunker med 10,4 %, efter tre kvartal av förbättring. Sverige går emot trenden med en ökning på 12,4 %, en av de största förbättringarna globalt.
- Svenska företag har bättre finansiell tillit i näringslivet än många andra länder. Medan den globala finansiella tilliten faller med 8,9 %, ökar Sverige med 7,0 %. Detta gör Sverige till ett av få länder där företagen stärker sin likviditet och hanterar ekonomiska risker bättre än många andra europeiska konkurrenter.
- Investeringsviljan globalt faller och svenska företag är fortsatt avvaktande. Globalt ser vi en nedgång i investeringstilltro med 4,7 %, och endast 66 % av företagen säger sig behöva samla in långsiktigt kapital, jämfört med 71 % föregående kvartal. Sverige har en relativt stabil investeringsnivå, men osäkerheten kring handelspolicyer och kapitalåtkomst dämpar expansionsplanerna.
- ESG-återhämtning i Sverige efter två kvartal av nedgång. Det globala ESG-indexet ökar med 2,4 %, vilket visar att företag fortsatt prioriterar hållbarhet trots ekonomiska utmaningar. Sverige ser en återhämtning på 6,8 %, starkare än den globala trenden. Samtidigt visar rapporten att USA och EU utvecklar olika strategier för att finansiera hållbarhetsinitiativ, särskilt inom bilindustrin.
Om rapporten
Global Business Optimism Insights är en kvartalsrapport från Dun & Bradstreet, baserad på en undersökning av cirka 10 000 företag i 32 ekonomier samt analyser av Dun & Bradstreets egna data. Rapporten speglar företagens förväntningar inom affärsoptimism, leveranskedjor, finansiell stabilitet, investeringar och ESG-arbete.
Bilder
Dokument
Om oss
Dun & Bradstreet kombinerar globala data och lokal expertis för att hjälpa kunder att fatta smartare beslut. Med hjälp av data och intelligenta analyser från Dun & Bradstreet får kunderna insikter i vem de kan lita på, var de kan hitta nya affärsmöjligheter och hur de kan hantera sina risker.
Dun & Bradstreet grundades 1841 och har tillsammans med sina partners kontor i mer än 190 länder. Dun & Bradstreets datamoln innehåller över 500 miljoner unika poster och är grunden för att leverera lokal insikt i global skala.
För mer information, besök www.dnb.com.
Följ Dun & Bradstreet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dun & Bradstreet
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum