Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.

Forskarna Jens Portinson Hylander från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och Till Koglin från Lunds universitet har studerat hur en rad länder i Europa introducerat nya statliga interventioner i kollektivtrafiken.
– Både coronapandemin och inflationen som följt på Rysslands invasion av Ukraina har bidragit till omfattande statliga subventioner i många Europeiska länder. På kollektivtrafikområdet utgör dessa statliga subventioner ett brott mot tidigare etablerad praxis, säger Jens Portinson Hylander.
Utformningen av de nya statliga subventionerna skiljer sig åt, från en helt avgiftsfri kollektivtrafik i Luxemburg och Malta till begränsad subventionering av regionala tågresor i Portugal och Ungern. Introduktionen av statliga subventioner har ofta kombinerats med nya nationella biljettsystem, som ska underlätta att resa kollektivt i hela landet. Österrikes KlimaTicket 2021 föregicks av ett mångårigt arbete då man rustade upp järnvägsnätet, medan 9-Euro biljetten i Tyskland introducerades utan motsvarande förberedelser.
– Det kollektiva resandet ökade i både Tyskland och i Österrike, men Österrikes långsiktiga och strategiska arbete gav bättre förutsättningar inför introduktionen av KlimaTicket. Ett hållbart transportsystem kräver över tid både satsningar på infrastruktur, lättillgängliga biljettsystem och attraktiva biljettpriser i kollektivtrafiken, säger Jens Portinson Hylander.
Utredningen Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik SOU 2020:25 kom fram till att det också i Sverige finns ett behov av ett nationellt biljettsystem, som knyter samman kollektivtrafiken i hela landet.
– Att skapa goda förutsättningar för ett smidigt kollektivresande är avgörande för ett hållbart transportsystem. Oavsett vad man anser om ökade statliga subventioner finns det en bra bas att utgå från i utredningen för att utforma ett nationellt biljettsystem också hos oss, och det arbete som påbörjats borde man fullfölja, avslutar Jens Portinson Hylander.
K2 är Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektiv mobilitet. Här möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att tillsammans diskutera och utveckla kollektiv mobilitet i Sverige. K2 drivs och finansieras av VTI, Lunds universitet och Malmö universitet i samarbete med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen, Region Skåne och Trafikverket. K2 får också finansiellt stöd av Vinnova. www.k2centrum.se
Nyckelord
Kontakter
Jens Portinson HylanderForskare
Tel:046-5407502Tel:070-8654671jens.portinson.hylander@vti.seBilder



Länkar
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ride the future får nya bussar och säkrar långsiktig finansiering18.12.2025 11:43:16 CET | Pressmeddelande
Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum