Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.

Forskarna Jens Portinson Hylander från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och Till Koglin från Lunds universitet har studerat hur en rad länder i Europa introducerat nya statliga interventioner i kollektivtrafiken.
– Både coronapandemin och inflationen som följt på Rysslands invasion av Ukraina har bidragit till omfattande statliga subventioner i många Europeiska länder. På kollektivtrafikområdet utgör dessa statliga subventioner ett brott mot tidigare etablerad praxis, säger Jens Portinson Hylander.
Utformningen av de nya statliga subventionerna skiljer sig åt, från en helt avgiftsfri kollektivtrafik i Luxemburg och Malta till begränsad subventionering av regionala tågresor i Portugal och Ungern. Introduktionen av statliga subventioner har ofta kombinerats med nya nationella biljettsystem, som ska underlätta att resa kollektivt i hela landet. Österrikes KlimaTicket 2021 föregicks av ett mångårigt arbete då man rustade upp järnvägsnätet, medan 9-Euro biljetten i Tyskland introducerades utan motsvarande förberedelser.
– Det kollektiva resandet ökade i både Tyskland och i Österrike, men Österrikes långsiktiga och strategiska arbete gav bättre förutsättningar inför introduktionen av KlimaTicket. Ett hållbart transportsystem kräver över tid både satsningar på infrastruktur, lättillgängliga biljettsystem och attraktiva biljettpriser i kollektivtrafiken, säger Jens Portinson Hylander.
Utredningen Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik SOU 2020:25 kom fram till att det också i Sverige finns ett behov av ett nationellt biljettsystem, som knyter samman kollektivtrafiken i hela landet.
– Att skapa goda förutsättningar för ett smidigt kollektivresande är avgörande för ett hållbart transportsystem. Oavsett vad man anser om ökade statliga subventioner finns det en bra bas att utgå från i utredningen för att utforma ett nationellt biljettsystem också hos oss, och det arbete som påbörjats borde man fullfölja, avslutar Jens Portinson Hylander.
K2 är Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektiv mobilitet. Här möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att tillsammans diskutera och utveckla kollektiv mobilitet i Sverige. K2 drivs och finansieras av VTI, Lunds universitet och Malmö universitet i samarbete med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen, Region Skåne och Trafikverket. K2 får också finansiellt stöd av Vinnova. www.k2centrum.se
Nyckelord
Kontakter
Jens Portinson HylanderForskare
Tel:046-5407502Tel:070-8654671jens.portinson.hylander@vti.seBilder



Länkar
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 202517.1.2025 13:04:03 CET | Pressmeddelande
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum