Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.

Forskarna Jens Portinson Hylander från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och Till Koglin från Lunds universitet har studerat hur en rad länder i Europa introducerat nya statliga interventioner i kollektivtrafiken.
– Både coronapandemin och inflationen som följt på Rysslands invasion av Ukraina har bidragit till omfattande statliga subventioner i många Europeiska länder. På kollektivtrafikområdet utgör dessa statliga subventioner ett brott mot tidigare etablerad praxis, säger Jens Portinson Hylander.
Utformningen av de nya statliga subventionerna skiljer sig åt, från en helt avgiftsfri kollektivtrafik i Luxemburg och Malta till begränsad subventionering av regionala tågresor i Portugal och Ungern. Introduktionen av statliga subventioner har ofta kombinerats med nya nationella biljettsystem, som ska underlätta att resa kollektivt i hela landet. Österrikes KlimaTicket 2021 föregicks av ett mångårigt arbete då man rustade upp järnvägsnätet, medan 9-Euro biljetten i Tyskland introducerades utan motsvarande förberedelser.
– Det kollektiva resandet ökade i både Tyskland och i Österrike, men Österrikes långsiktiga och strategiska arbete gav bättre förutsättningar inför introduktionen av KlimaTicket. Ett hållbart transportsystem kräver över tid både satsningar på infrastruktur, lättillgängliga biljettsystem och attraktiva biljettpriser i kollektivtrafiken, säger Jens Portinson Hylander.
Utredningen Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik SOU 2020:25 kom fram till att det också i Sverige finns ett behov av ett nationellt biljettsystem, som knyter samman kollektivtrafiken i hela landet.
– Att skapa goda förutsättningar för ett smidigt kollektivresande är avgörande för ett hållbart transportsystem. Oavsett vad man anser om ökade statliga subventioner finns det en bra bas att utgå från i utredningen för att utforma ett nationellt biljettsystem också hos oss, och det arbete som påbörjats borde man fullfölja, avslutar Jens Portinson Hylander.
K2 är Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektiv mobilitet. Här möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att tillsammans diskutera och utveckla kollektiv mobilitet i Sverige. K2 drivs och finansieras av VTI, Lunds universitet och Malmö universitet i samarbete med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen, Region Skåne och Trafikverket. K2 får också finansiellt stöd av Vinnova. www.k2centrum.se
Nyckelord
Kontakter
Jens Portinson HylanderForskare
Tel:046-5407502Tel:070-8654671jens.portinson.hylander@vti.seBilder



Länkar
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska6.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum