Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Det handlar bland annat om följande:
- Direkta köpuppmaningar till barn: Uppmaningar om att barn ska köpa virtuell valuta eller produkter i spelet.
- Andra metoder för att pressa barn till köp: Tidsbegränsade erbjudanden i kombination med marknadsföring i sociala medier som pressar barn att köpa virtuell valuta eller produkter.
- Bristande prisinformation vid köp med virtuell valuta: Pris på produkter i spelet anges endast i virtuell valuta och det saknas information om vad det motsvarar i riktiga pengar.
- Bristande reklammarkeringar av influencers som marknadsför spelet: Företaget har inte säkerställt att de influencers som marknadsför spelet har tillräckligt tydliga reklammarkeringar.
Star Stable Entertainment AB har nu en månad på sig att svara på hur de kommer att agera utifrån de överträdelser som har identifierats.
Det är ytterst viktigt att onlinespel och de affärsmetoder som tillämpas i spelen anpassas till barns förmåga att förstå att det finns kommersiella intressen bakom kulisserna. Det gläder mig att konsumentskyddande myndigheter inom EU nu agerar för att skydda barn från att exploateras av gamingföretag, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman.
EU:s konsumentskyddsnätverk har även publicerat ett vägledningsdokument om virtuell valuta i onlinespel: ”Key principles on in-game virtual currencies”. Dokumentet slår fast vilka minimikrav som gäller för företag som erbjuder köp och användning av virtuell valuta och att företag måste ta hänsyn till konsumenters, och särskilt barns, sårbarheter inom spel. Det innehåller också rekommendationer om hur pris ska anges. Publiceringen kommer att följas upp med en workshop som arrangeras av Europeiska kommissionen där spelföretagen kommer att bjudas in för att diskutera vägledningen.
Kontakt för medierna: Emy Gustavsson, jurist, via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-194020
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter31.1.2025 09:26:56 CET | Pressmeddelande
För snart ett år sedan friade Högsta domstolen Svea bank för deras förseningsavgifter för blancolån, men menade samtidigt att saken borde prövas igen av lägre instans – och ur ett annat perspektiv. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit fram till att avtalsvillkoret om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag20.1.2025 09:36:37 CET | Pressmeddelande
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum