Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Det handlar bland annat om följande:
- Direkta köpuppmaningar till barn: Uppmaningar om att barn ska köpa virtuell valuta eller produkter i spelet.
- Andra metoder för att pressa barn till köp: Tidsbegränsade erbjudanden i kombination med marknadsföring i sociala medier som pressar barn att köpa virtuell valuta eller produkter.
- Bristande prisinformation vid köp med virtuell valuta: Pris på produkter i spelet anges endast i virtuell valuta och det saknas information om vad det motsvarar i riktiga pengar.
- Bristande reklammarkeringar av influencers som marknadsför spelet: Företaget har inte säkerställt att de influencers som marknadsför spelet har tillräckligt tydliga reklammarkeringar.
Star Stable Entertainment AB har nu en månad på sig att svara på hur de kommer att agera utifrån de överträdelser som har identifierats.
Det är ytterst viktigt att onlinespel och de affärsmetoder som tillämpas i spelen anpassas till barns förmåga att förstå att det finns kommersiella intressen bakom kulisserna. Det gläder mig att konsumentskyddande myndigheter inom EU nu agerar för att skydda barn från att exploateras av gamingföretag, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman.
EU:s konsumentskyddsnätverk har även publicerat ett vägledningsdokument om virtuell valuta i onlinespel: ”Key principles on in-game virtual currencies”. Dokumentet slår fast vilka minimikrav som gäller för företag som erbjuder köp och användning av virtuell valuta och att företag måste ta hänsyn till konsumenters, och särskilt barns, sårbarheter inom spel. Det innehåller också rekommendationer om hur pris ska anges. Publiceringen kommer att följas upp med en workshop som arrangeras av Europeiska kommissionen där spelföretagen kommer att bjudas in för att diskutera vägledningen.
Kontakt för medierna: Emy Gustavsson, jurist, via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-194020
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum