Ny kartläggning av 80 000 bilars sommardäck: Var sjunde uppfyller inte säkerhetskraven
Säsongen för sommardäck är här – men hur säkra är dina däck? Däck- och bilservicekedjan Vianor har kartlagt 80 000 nordiska bilars sommardäck, bland annat deras mönsterdjup.
– Mönsterdjupet är avgörande för väggreppet. Det är särskilt viktigt vid regn för att minska risken för vattenplaning, säger Sofie Tuvinger på Vianor.

Nya siffror från Vianor, Nordens största kedja för däck- och bilservice, visar att var sjunde bilägare har sommardäck som enligt Vianors bedömning har för dåligt mönsterdjup och därför behöver bytas ut av säkerhetsskäl. Kartläggningen omfattar cirka 80 000 personbilar i Sverige, Norge och Finland, vars däck förvaras på Vianors däckhotell*.
Vad säger lagen?
Från 15 april är det förbjudet att köra med dubbdäck på svenska vägar, om inte vinterväglag råder. Enligt lag ska sommardäckens mönsterdjup vara minst 1,6 mm – men Vianor rekommenderar minst 4 mm.
”Mönsterdjupet är avgörande för sommardäckens grepp på vägen. Det är särskilt viktigt vid regn för att minska risken för vattenplaning, men det påverkar säkerheten vid alla väderförhållanden”, säger Sofie Tuvinger, försäljningschef på Vianor, och fortsätter:
”Vid 1,6 mm är risken för vattenplaning stor. Redan vid ett mönsterdjup under 4 mm försämras väggreppet på våta vägar, så vi rekommenderar att du kontrollerar dina däck regelbundet.”
Även om mönsterdjupet 1,6 mm är lagligt, betonar även Transportstyrelsen att det inte räcker för att ge tillräckligt grepp på våta vägar. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana, är myndighetens råd.
Avråder från dubbfria vinterdäck på sommaren
Om bilen har dubbfria vinterdäck är det lagligt att fortsätta köra med dessa under sommaren. Men Vianors expert Sofie Tuvinger avråder från detta:
”Vissa fortsätter att köra med sina dubbfria vinterdäck av bekvämlighetsskäl, för att slippa byta. Men vinterdäcken är utvecklade för kallare temperaturer, och gummiblandningen är inte anpassad för varma vägbanor. Det gör däcken instabila, ger längre bromssträckor och bidrar till att däcken slits snabbare. Jämfört med bra sommardäck ger dubbfria vinterdäck betydligt sämre grepp på våta vägar.”
*däcken som inte bedöms säkra är alltså inte i bruk. Bilägarna vars däck har otillräckligt mönsterdjup informeras om detta på plats eller via SMS, tillsammans med rekommendationen att byta till nya däck.
Om statistiken: Vianor har sammanställt information om sommardäck från cirka 80 000 personbilar i Sverige, Norge och Finland. Kartläggningen visar att var sjunde bil (13–15%, beroende på land) har sommardäck som behöver bytas ut eftersom mönsterdjupet inte är tillräckligt, enligt Vianors bedömning. Var femte bil (21–23%, beroende på land) har däck som snart behöver ersättas. Däcken förvaras på Vianors däckhotell.
- Fakta om vattenplaning
Mönstret på sommardäck leder bort vatten från däckets mitt ut mot sidorna, vilket minskar risken för vattenplaning och olyckor i regnigt väder. För att bibehålla bästa möjliga prestanda rekommenderar Vianor ett mönsterdjup på minst 4 mm. - Om Vianors däckhotell
På Vianors däckhotell förvaras däcken skyddade från solljus, som kan påverka gummit över tid. Hjulens skick kontrolleras, tvättas och mönsterdjupet registreras. Vid behov kan även lufttryck samt slitagedelar som bromsklossar och bromsskivor inspekteras. När det är dags för däckbyte får du automatiskt ett förslag på bokning via SMS.
Nyckelord
Bilder


Följ Vianor
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vianor
Deadline för vinterdäck 1 december – vad gäller om man fortsätter med sommardäck?1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Från 1 december kräver lagen vinterdäck på svenska vägar. Förare som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar nu 2 000 kronor i böter, en höjning med 67 procent jämfört med tidigare. Tomas Jansson, produktchef på Vianor, Nordens största däck- och bilverkstadskedja, svarar på två av säsongens vanligaste frågor om säkra vinterdäck.
Fel på strålkastarna vanligaste problemet: Så säkerställer du bra sikt i vintermörkret11.11.2025 07:55:29 CET | Pressmeddelande
Nästan 300 000 svenska personbilar fick anmärkning på halvljuset vid senaste besiktningen – det vanligaste felet. Enligt Magnus Fritz, bilservicechef på däck- och bilverkstadskedjan Vianor, litar många förare för mycket på automatiken – och riskerar sämre sikt i mörker. – Automatiken är till stor hjälp, men kan göra oss bekväma. När bilen själv växlar mellan ljuslägen glömmer många att kontrollera att lamporna verkligen fungerar och är rätt inställda.
Ny undersökning: Säkerhet går före pris när svenskar väljer vinterdäck20.10.2025 08:29:48 CEST | Pressmeddelande
Tre av fyra svenskar sätter säkerheten främst vid val av vinterdäck. Is- och snögrepp väger tyngre än både pris, bränsleförbrukning och miljöhänsyn. Det visar en färsk online-undersökning från Vianor. Tomas Jansson, produktchef, ger sina viktigaste råd för att hitta säkra vinterdäck anpassade för svenska förhållanden.
Viltolyckorna peakar: Därför ska du kolla mönsterdjupet nu14.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hösten är högsäsong för viltolyckor, och förra året nåddes rekordnivåer med i snitt 300 kollisioner per dygn. Organisationen M Sverige uppmanar trafikanter att anpassa farten och se över bilens utrustning. Slitna däck försämrar bilens väggrepp och förlänger bromssträckan – särskilt nu när regn, kyla och snabba temperaturväxlingar gör vägarna hala. Vianors expert förklarar varför du bör ha koll på däckens mönsterdjup.
Dags för vinterdäck – men många svenskar saknar koll på lagkraven1.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från den 1 oktober är dubbdäck tillåtna igen på svenska vägar. Samtidigt visar en ny undersökning från däck- och bilservicekedjan Vianor att var tredje svensk inte vet vilket mönsterdjup som krävs för lagliga vinterdäck.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum