Viktor Ander ny redaktionschef på SvD
Viktor Ander blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Erik Hedtjärn.
– SvD är Sveriges i särklass bästa mediearbetsgivare, med en lång historia av ett lyhört ledarskap som verkligen sticker ut i branschen. Att få vara med och bidra till den traditionen känns otroligt hedrande och roligt.

Viktor Ander har sedan årsskiftet varit tf biträdande redaktionschef. Nu går han in i rollen som redaktionschef med särskilt ansvar för att utveckla läsaraffären och att driva redaktionella projekt som bidrar till digital tillväxt och lönsamhet.
Sedan i höstas har Svenska Dagbladet arbetat med att skapa en helt ny organisation för redaktionen som utgår från läsarnas behov och beteenden och som är skapad för att möta nya utmaningar och snabbt agera på möjligheter som uppstår. Den nya organisationen börjar gälla från månadsskiftet april/maj.
– Att kliva på som redaktionschef i det läget är ingenting annat än en ren lyx. Teknikutvecklingen går snabbt och öppnar nu upp nya möjligheter varje dag, både för journalistiken och vår affär. Här ser jag stora möjligheter för SvD att växla upp och hitta synergier. Inte minst med tanke på att vi ingår i Schibsted Media, som länge legat i framkant i de här frågorna, säger Viktor Ander.
Viktor Ander kom till Svenska Dagbladet 2017, först som premiumredaktör och tf premiumchef och senare som avdelningschef för Livet-redaktionen.
– Jag är väldigt glad att Viktor Ander tackat ja till att gå in som redaktionschef tillsammans med Erik Hedtjärn. Viktor Ander har bidragit starkt till den position Svenska Dagbladet har i dag, inte minst genom sitt starka sinne för att skapa en journalistik som utgår från läsarnas behov och som får fler att ta steget att bli prenumeranter. Han har också en framåtblick och ett sätt att leda och få med sig medarbetare i en förändringsprocess som gör att han passar utmärkt för det här uppdraget, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd.
Viktor Ander efterträder Daniel Kederstedt. Samtidigt fortsätter Erik Hedtjärn i sin nuvarande roll som redaktionschef med särskilt ansvar för att utveckla Svenska Dagbladets journalistik – såväl den snabba nyhetsbevakningen som fördjupande och berättande journalistik.
– Jag ser fram emot att tillsammans med Viktor ta Svenska Dagbladets journalistik vidare i en ny och stark organisation. Vi verkar i en spännande tid i en omvärld i förändring och med nya format som växer fram och AI som stöper om mediebranschen, säger Erik Hedtjärn.
Viktor Ander, som också blir ställföreträdande ansvarig utgivare, tillträder omgående i rollen. Han har också en plats i SvD:s ledningsgrupp och redaktionsledning.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Viktor Ander, redaktionschef. Telefon: 072-855 21 47 E-post: viktor.ander@svd.se.
Erik Hedtjärn, redaktionschef. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum