Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.

- Påsken är en av årets största mathögtider och sticker ut i jämförelse mot dagligvaruhandelns i övrigt jämna försäljning över året. Under påsken får vissa livsmedelskategorier en ordentlig försäljningsskjuts. Bland några av konsumenternas favoriter på påskbordet finner vi färsk fisk och skaldjur, vars försäljning ökar med omkring 290 procent under påskveckan i jämförelse med en normalvecka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Utöver färsk fisk och skaldjur är konserverad fisk, däribland sill och ansjovis, en påskfavorit för många hushåll. Under påskveckan ser kategorin en försäljningsökning på 174 procent, motsvarande 78 miljoner kronor. Ägg är även det en självklarhet för många på påskbordet och försäljningen skjuter i höjden under påskveckan.
- Under påskveckan äter svenska hushåll totalt cirka 4 000 ton ägg, vilket innebär närmare en dubblering i äggkonsumtion jämfört med en normalvecka. För första gången på flera år råder det inte brist på ägg i Sverige inför påsk och äggpriserna i mars var enligt SCB lägre än samma månad i fjol, avslutar Karin Brynell.
Ta del av hela rapporten HÄR.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum