Kommentar på vårbudgeten
Regeringen presenterade idag vårändringsbudgeten för 2025. Skogsindustrierna ser positivt på ökade anslag för att beta av den stora underhållsskulden i vägnätet. Samtidigt saknas andra nödvändiga och brådskande satsningar på transportområdet, bland annat för att säkra isbrytarkapaciteten och för att möta de kraftiga transportkostnadsökningarna som slagit hårt mot industri och företag.

– Det är välkommet att regeringen visar att den menar allvar med att beta av den akuta underhållsskulden i det svenska transportsystemet. Satsningarna på vägunderhåll är välkomna och nödvändiga, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.
Skogsindustrierna saknar däremot motsvarande underhållssatsningar på den mycket eftersatta järnvägen. Det är positivt att regeringen avser att de kommer att återkomma om hur Sjöfartsverkets centrala samhällsservice långsiktigt kan finansieras. Det är inte minst nödvändigt för att säkra upp den för svensk export och konkurrenskraft så centrala isbrytningsförmågan. Sjöfartsverkets nyligen aviserade besparingsprogram riskerar annars att innebära att en isbrytare i Atle-klass tas ur drift från och med kommande vinter. Sjöfartsverket föreslår stora höjningar av farledsavgifterna för att finansiera delar av underskottet, kostnader som kommer att läggas direkt på svensk industri. Av all frakt till och från Sverige sker 90 procent med båt och Sjöfartsverket är avgörande för att möjliggöra detta. Det är välkommet att regeringen ser allvaret i situationen.
– Vi välkomnar att regeringen uppmärksammar behovet att se över Sjöfartsverkets finansiering. Sjöfarten är fundamental för det svenska godstransportsystemet, och en stark isbrytarförmåga är avgörande för att säkra svensk export och import året runt. Vinterväghållningen till sjöss bör därför likställas med vinterväghållning på land, och att drift och underhåll därmed anslagsfinansieras av staten. Vi efterfrågar även nödvändiga investeringar inom nationell plan för att utveckla isbrytarflottan, säger Viveka Beckeman.
– Sjöfartsverkets verksamhet har under lång tid och av flera regeringar varit underfinansierad. Att höja farledsavgifterna för att finansiera kritisk infrastruktur är fel väg att gå då kostnaderna läggs direkt på svensk industri, vilket urholkar svensk konkurrenskraft och begränsar tillväxten. Regeringen bör skjuta till permanenta, indexerade anslag för att säkerställa Sjöfartsverkets verksamhet långsiktigt, säger Viveka Beckeman.
Även för godstransporter via järnväg har industrin mött stora kostnadsökningar genom höjda myndighetsavgifter. Inför årsskiftet höjdes banavgifterna för tunga godstransporter på järnväg med 55 procent. Därmed står svenska industrier inför en omfattande kostnadsökning. Godstransporterna via järnväg är avgörande för att kunna transportera stora volymer gods på ett effektivt och klimatsmart sätt, särskilt för industrier i norra Sverige.
– Kostnadsökningen läggs direkt på företag vars marginaler i många fall redan är ansträngda samtidigt som de konkurrerar på en internationell marknad. Det slår inte bara mot industrins konkurrenskraft och arbetstillfällen, utan riskerar även att innebära kostnadsökningar för samhället och konsumenter, säger Viveka Beckeman.
Skogsindustrierna välkomnar regeringens beslut om att tillfälligt höja ROT-avdraget från 30 till 50 procent. Beslutet kommer i en tid då branschen är pressad och den svenska byggmarknaden är oerhört svag.
– Vi har haft den lägsta efterfrågan på trävaror i Sverige sen 90-talskrisen. Den svenska marknaden blir än mer viktig när vi ser en osäker omvärld och skakiga globala marknader. I ljuset av detta är höjningen välkommen och bidrar till att upprätthålla en nödvändig aktivitetsnivå i en hårt pressad bransch. Att bygga om, till och på ger uppdrag till hela värdekedjan, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.
Nyckelord
Kontakter
Skogsindustrierna Press
Tel:+46 8 762 72 20press@skogsindustrierna.seLänkar
- Utan havets motorväg hotas svensk industri - läs debattartikeln av Skogsindustrierna tillsammans med flera andra organisationer inom exportindustrin och transportnäringen på Di Debatt
- Läs mer om underhållsskulden för väg- och järnvägsinfrastrukturen - på Skogsindustrierna.se
- Läs mer om höjda banavgifter för godståg - på Skogsindustrierna.se
- Tufft läge för svensk skogsindustri - läs om den senaste marknadsrapporten Så går det för skogsindustrin på Skogsindustrierna.se
- "Skogsnäringen viktig för den civila beredskapen” - läs Viveka Beckemans krönika på Skogsindustrierna.se
Skogsindustrierna företräder företag inom massa-, pappers- och den trämekaniska industrin. Med siktet inställt på att driva tillväxt i världens bioekonomi är vår uppgift att stärka företagens konkurrenskraft och verka för en ökad användning av skogsbaserade produkter. I verksamheten ingår Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation.
Följ Skogsindustrierna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skogsindustrierna
Tufft läge för svensk skogsindustri14.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter. Handelskriget skapar osäkerhet inför framtiden och den stärkta kronan kan bli ytterligare en utmaning. Det visar senaste upplagan av Skogsindustriernas marknadsrapport Så går det för skogsindustrin.
“Beklagligt med USA-tullar"3.4.2025 13:30:03 CEST | Pressmeddelande
Skogsindustrierna kommenterar USA:s tullar mot EU som presenterades under onsdagskvällen.
Kommentar till delbetänkande om jaktlagstiftningen2.4.2025 14:16:25 CEST | Pressmeddelande
Skogsindustrierna ser positivt på flera av Jaktlagstiftningsutredningens förslag och överväganden, särskilt om en försöksverksamhet för flerartsförvaltning samt ett förenklat genomförande av naturvårdsdirektiven.
Digitaliseringen förändrar skogsbruket – ta del av årets Mistra Digital Forest Highlights27.3.2025 12:05:20 CET | Pressmeddelande
Skogsbruket genomgår en digital revolution, och utvecklingen går snabbare än någonsin. I Mistra Digital Forest Highlights samlas spännande insikter och innovationer som driver branschen framåt.
Kommentar till Klimatpolitiska rådets rapport20.3.2025 13:36:30 CET | Pressmeddelande
Klimatpolitiken måste fokusera på att få bort användning av det fossila, och inte utgå ifrån att skogen ska kompensera för andra sektorers utsläpp. I ljuset av Klimatpolitiska rådets rapport anser Skogsindustrierna att politiker på både nationell och EU-nivå bör anamma ett nytt förhållningssätt till LULUCF-sektorns bidrag till de klimatpolitiska målsättningarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum