Fler väljer charter i osäkra tider
Apollo upplever en 20-procentig ökning av antalet nya charterresenärer jämfört med förra året. Detta är ingen tillfällighet.

Förra gången researrangören noterade en liknande ökning var efter pandemin. För att förstå den betydande tillväxten av nya kunder vid den tidpunkten lanserade researrangören en landsomfattande undersökning - och anledningen var tydlig: Semesterresor är en av svenskarnas högsta prioriteringar, även i svåra tider. Men ju mer osäker världen känns, desto viktigare blir trygghet och flexibilitet.
- "Nästan ingenting kan dämpa svenskarnas reslust. Men det vi tydligt kan se är att vi i osäkra tider medvetet gör säkrare val. Vi lägger impulsiviteten på hyllan och tar extra hand om vår ekonomi och familj. Detta påverkar naturligtvis också våra resval", säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.
Återigen märker researrangören av en ökning av antalet nya charterkunder - med en tillväxt på 20 procent jämfört med samma tid förra året. Samtidigt har den totala försäljningen av semesterresor ökat med 15 procent, med välkända Grekland i topp. Inget av detta förvånar reseexperten.
- "Pandemin må vara över och bortglömd, men vi befinner oss i en tid som präglas av många andra stora osäkerheter - klimatmässiga, politiska och ekonomiska. Jag förstår därför det ökade behovet av stabilitet och trygghet och att fler väljer charter och bekanta resmål", säger hon.
Värnar om semesterplånboken
Krantz lyfter fram den ekonomiska trygghet som paketreselagen innebär som en av de främsta anledningarna till charterresornas popularitet. Om du bokar en charterresa minst 48 dagar före avresan har du fem dagars öppet köp. Samtidigt behöver du inte betala hela slutpriset på en gång - och du riskerar inte några oförutsedda extrakostnader efter bokningen. Den här flexibiliteten finns bara hos traditionella charterarrangörer.
- "Vi märker definitivt en ökning av antalet förfrågningar om den ekonomiska aspekten av semestern. Fler frågar till exempel om valutakursen och höjda bränslepriser också kan leda till en höjning av priset på bokade resor. Tyvärr har vi sett exempel på detta hos andra paketresearrangörer, men hos oss, och de flesta seriösa charterarrangörer, är svaret helt klart: Nej. Ingen av våra kunder riskerar oförutsedda extrakostnader efter bokning", säger Krantz.
Sist men inte minst menar reseexperten också att de naturkatastrofer som världen upplevt de senaste åren bidrar till att göra paketresor extra attraktiva för många. Skulle något extraordinärt inträffa under semestern är arrangörerna skyldiga att hjälpa till och hitta lösningar - och inte minst alltid ta dig hem igen.
- "Den unika tryggheten som följer med en paketresa är aldrig mer påtaglig än när oförutsedda kriser slår till - oavsett om det är i form av strejk, skogsbrand, olycksfall eller sjukdom. Att veta att man aldrig blir lämnad ensam är en unik trygghet som betyder mycket för många", säger Krantz.
PS! I år fyller charterresor 70 år i Sverige!
Nyckelord
Kontakter
Martina KrantzPressansvarig
Tel:+46 8 673 91 00martina.krantz@apollo.seApollos pressjour
För journalister och media.
Om oss
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbart resande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) samt är fullvärdiga medlemar i DER Touristik Foundation. Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015.
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
Apollo Sports-hotellet Monte Feliz blir «Powered by Playitas»16.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Gran Canarias första och enda sporthotell blir nu ännu bättre med den välrenommerade kvalitetsstämpeln «Powered by Playitas».
Apollo och Jettime utökar samarbetet15.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Apollo och Jettime har precis ingått ett nytt avtal som gäller i två år, från april 2026 till april 2028. Avtalet omfattar både sommar- och vintertrafik och stärker samarbetet mellan de två företagen, så att ännu fler semesterresenärer kan njuta av direktflyg, skandinavisktalande kabinpersonal och service på deras nivå.
AI ska hjälpa Apollos kunder att snabbare hitta sin nästa drömresa11.12.2025 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Inför vintersäsongen lanserar Apollo två AI-drivna bildprojekt som både höjer kvaliteten i de digitala kanalerna och gör webb och app mer tillgängliga för alla. Lösningarna, utvecklade tillsammans med CRMK, ger stora tidsbesparingar och en bättre kundupplevelse.
De 10 största resetrenderna för 20269.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
2026 blir året då vi reser mer personligt, mer lekfullt och med lite mer mening. Här är de tio starkaste trenderna som experterna menar kommer att prägla reslusten nästa år.
Storsuccé för ny charterlinje från Växjö!2.12.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Apollo kan redan nu meddela att 25 % av resorna från Växjö till nyheten Preveza på det grekiska fastlandet för sommaren 2026 redan är sålda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum