Nu fortsätter vi satsningarna på Malmbanan
I sommar ska Sveriges tyngst trafikerade järnväg bli ännu bättre och mer tillförlitlig. Med start redan i maj kommer Trafikverket att genomföra ett stort antal åtgärder längs de 50 milen mellan Boden och Riksgränsen.

- Det känns otroligt viktigt att vi kan fortsätta med nödvändiga satsningarna på Malmbanan. Detta för att säkerställa att järnvägen fungerar för dagens behov men även för att kunna möta ett än större framtida behov av transporter och persontrafik på vår pulsåder här i norr, säger Staffan Ökvist, avdelningschef på Trafikverket.
Utöver de åtgärder som nämns i punktform nedan så kommer en mängd mindre underhållsinsatser att göras under våren, sommaren och hösten. Parallellt med dessa åtgärder så pågår ett intensivt planeringsarbete för att ytterligare öka kapaciteten, bland annat så ska ett flertal bangårdar förlängas för att längre tåg ska kunna mötas. Banunderbyggnad ska förstärkas för att möjliggöra för tyngre tåg och det nya signalsystemet ERTSM installeras.
- Det är ett stort antal åtgärder som vi gör. Bland annat ska vi byta närmare 21 000 meter räls som slitits hårt och närmare 10 000 sliprar (Detta utöver det stora rälsbytesprojektet mellan Håmojåkk och Råtsi). Dessutom gör vi viktiga åtgärder på kontaktledningarna, vi rustar upp spårväxlar samt lagar och bygger nytt ren- och viltstängsel, säger Staffan Ökvist, avdelningschef på Trafikverket.
Malmbanan är en viktig del i hela det svenska järnvägssystemet. Satsningar här får en positiv påverkan i hela det systemet. Banan är en förutsättning för flera av de planerade industrisatsningarna i Norrbotten. Längs Malmbanan planeras en mängd nya industrier och befintliga industrier expanderar och ställer om för grön produktion.
Projekt på Malmbanan
• Avvattningsåtgärder bandel 111 Krokvik – Riksgränsen, förbättring av diken, dräneringar, trummor.
• Upprustning av spår till Stenbacken omformarstation bandel 111
• Upprustning av kontaktledning bandel 116 Råtsi – Svappavaara
• Utbyte av nätstationerna Boden, Luleå och Gällivare
• Utbyte av 21 000 meter räls. (Norra och Södra malmbanan) Detta är utöver rälsbytet vid Gällivare, det är en del i det kontinuerliga underhållet av järnvägen, vi byter ut sliten räl längs hela banan. Ofta i kurvor, minst på 420 meter långa sträckor.
• Utbyte av cirka 9500 betongsliprar, som en del i det kontinuerliga underhållet byter vi ut äldre sliprar
• Rustar upp spårväxlar
• Upprustning av ren och viltstängsel (åtgärdande av brister för ca 5 milj.) Sker på olika delar längs banan
• Byggnation av nytt stängsel sista etappen på Buddbyn – Koskivaara
• ERTMS fortsätter, klart 2029
• Faunapassage mellan Kalixfors och Råtsi, pågår, byggs klart 2025
• Gammelstads bangårdsförlängning, pågår, byggs klart 2025
• Kiruna malmbangård, ny spåranslutning mot LKAB, pågår, byggs klart 2026
• Ny spåranslutning Svartbyns industriområde
• Gällivare – Råtsi, spårbyte, 2025 görs sträckan Håmojåkk-Råtsi
• Leväjärvi (Peuravaara), ny spåranslutning mot Viscaria (Copperstone)
• Linaälv – Kalixfors, växelbyten och bangårdsförlängningar, pågår och blir klar 2026
• Sikträsk, bangårdsförlängning, startar 2025
• Boden – Gällivare, kontaktlednings- och hjälpkraftsupprustning, startar 2025
Kontakter
Staffan Ökvist, avdelningschef Underhåll Norra regionen, 010-124 29 34
Peter Jonsson, presskommunikatör Trafikverket, 010-123 42 20
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder

Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket planterar 315 träd8.5.2025 06:35:00 CEST | Pressmeddelande
Under våren planterar Trafikverket 315 träd vid 46 vägalléer i mellersta Sverige. Insatserna ska bevara alléernas betydelse för kulturmiljön, landskapsbilden och den biologiska mångfalden.
Färre döda i vägtrafiken – men mer insatser krävs för att uppnå Nollvisionen25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 omkom 213 personer i olyckor på vägarna, enligt Trafas officiella statistik. Det är färre än både år 2023 (229 personer omkom) och år 2022 (227 personer). Utvecklingen över tid går åt rätt håll – men samtidigt för långsamt för att nå de uppsatta etappmålen för 2030.
Fler tåg i tid i mars – bästa resultatet på två år24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under mars kom resenärerna på fler än nio av tio persontåg fram i tid, det bästa resultatet sedan april 2023. Dessutom rullade nästan hela 95 000 persontåg på spåren, det är rekordmånga tåg under en månad – med undantag för i januari i år.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för ett bättre flöde i påsktrafiken14.4.2025 06:42:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är snart här och därmed en av årets stora trafikhelger. E4 norr om Gävle är en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Även i år kommer det att vara förbjudet att köra om på E4 mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
Du ska kunna lita på järnvägen – även när vi rustar den för fullt9.4.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu under påskhelgen och framåt i vår är de flesta arbetena koncentrerade till västra delarna av landet. I mellersta Sverige och i Stockholmstrakten arbetar vi också i spåren med påverkan på resor och transporter som följd. Men även längre norrut händer det saker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum