Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
-Det är tacksamt att regeringen från juni höjer skrotningspremien och agerar för att hjälpa dem som gått miste om premien på grund av krångel med skrotintyget, säger Carl-Erik Stjernvall, tekniskt expert hos Riksförbundet M Sverige.
Men vill man göra verklig skillnad borde man ta bort kravet på att den nya bilen som köps är en elbil, och göra det möjligt att även skrota avställda bilar.
Regeringen höjer från och med juni beloppet som betalas ut till den som skrotar en äldre bil, från 10 000 kronor till 25 000 kronor. Detta efter att de första sammanställningarna som kom i höstas visade det som Riksförbundet M Sverige tidigt insåg, att mycket få hade nytta av reformen som omfattar en halv miljard kronor.
-Det är bara några hundra som sökt stödet. De som äger slitna bilar ser helt enkelt inte elbilar som ett alternativ när det är dags att köpa en annan bil, de ligger helt enkelt för högt i pris. Det var fel från början att utforma skrotningspremien som en klimatbonus, säger Carl-Erik Stjernvall.
Regeringen inför nu en höjning av beloppet som även är retroaktiv och en möjlighet till omprövning för personer som fått avslag på sin ansökan.
- Det högre beloppet gör förstås att fler lär söka stödet, men det grundläggande problemet finns kvar. Regeringen låter det bästa bli det godas fiende, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det finns mycket klimatnytta att hämta i att människor byter från en bil från millennieskiftet till en som är fem till sju år gammal. Även om den har förbränningsmotor. Trafiksäkerheten gynnas och utsläppen från vägtrafiken sjunker.
Men det är lätt att se att kravet på elbil är det som begränsar skrotningspremien från att bli en effektiv reform. Regeringen behöver göra ytterligare ett omtag om de på allvar vill sänka utsläppen från vägtrafiken.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum