Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i april
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 11,7 procent under april 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för april beräknas till 3,8 procent, vilket beror på att påsken i år inföll i april jämfört med i mars under föregående år. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,9 procent under april månad.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i april till 5,5 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 6,2 procent. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent*.
- Försäljningen i dagligvaruhandeln i april gynnades av att påsken inföll under månaden, till skillnad från i fjol då den inföll i mars. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln jämfört med en genomsnittlig vecka. Trots att global osäkerhet och inflationsoro fortsatt har en dämpande effekt på konsumenternas köpkraft uppvisade dagligvaruhandeln volymtillväxt i april, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i april till 12,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 5,6 procent. Hemleverans ökade med 1,6 procent och upphämtning i butik ökade med 11,0 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i april till 4,2 procent.
- Den stora mathögtiden påverkar även hur försäljningen fördelar sig mellan kanalerna. I april var det främst den fysiska butiksförsäljningen som bidrog till dagligvaruhandelns positiva utveckling. Eftersom många konsumenter är bortresta under påskledigheten och då har ett mer spontant köpbeteende minskade e-handelsandelen något under perioden, avslutar Karin Brynell.
*Avrundat med en decimal.
Dagligvaruindex för maj publiceras 18 juni.
Idag, fredag den 16 maj, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 – Hur viktig är matbutiken för Sveriges lokala tillväxt? Följ sändningen HÄR.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
FAKTA OM MATEN: Världen på tallriken – En rapport om svensk livsmedelsimport18.6.2025 08:55:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Dagligvaruhandel presenterar idag en ny rapport om importens roll i Sveriges livsmedelsförsörjning. Majoriteten av de importerade livsmedlen kommer från Europa, med frukt och grönsaker som den mest dominerande varugruppen. Rapporten belyser hur global handel, geopolitik och konsumenternas efterfrågan påverkar pris och tillgång på livsmedel.
Svag tillväxt i dagligvaruhandeln i maj18.6.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under maj 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Midsommar lyfter handeln – 15 procent mer mat säljs under veckan16.6.2025 06:15:49 CEST | Pressmeddelande
Under midsommarveckan ökar försäljningen i dagligvaruhandeln med omkring 15 procent jämfört med en genomsnittlig vecka. Det gör veckan till en av årets absolut viktigaste perioder – både för butiker och för konsumenter. Bakom välfyllda midsommarbord står också en samhällsbärande bransch med lokal närvaro i hela landet.
FAKTA OM MATEN: Butiken runt hörnet – hela Sveriges lokala tillväxtmotor16.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag publicerar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som belyser dagligvarubutikernas betydelse för lokalsamhället. Butikerna skapar arbetstillfällen, driver lokal ekonomisk utveckling och bidrar årligen med cirka 20 miljarder kronor i skatteintäkter till Sveriges kommuner.
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum