Många Tesla-ägare i sämre läge än andra bilägare
Ägare av Tesla-bilar drabbas på olika sätt av bilmärkets ibland självförvållade situation på marknaden. M Sverige analyserar vad som skiljer Tesla från mängden, vad som är bra och vad som är dåligt och vad bilmärket borde fokusera på.
– Det finns absolut fördelar för konsumenter med bilarna, som nollränta, inga utsläpp, ett eget laddnätverk, erbjudanden om fri laddning som man hade förut och ett försprång när det gäller självkörande teknik. Samtidigt har en del av intresset för bilarna dalat på grund av kontroverser kring företagets ledning, vilket är mycket ovanligt och har visat sig påverka känslan av bilinnehavet negativt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
En konsekvens för bilägaren kan vara att bilens andrahandsvärde är sämre än man tänkt, och i värsta fall vill inte bilhandlare ens ta bilen som inbyte, något som medlemmar redan vittnar om.
Samtidigt som Tesla utmärker sig positivt i vissa tekniska hänseenden talar en del aspekter för att det finns brister i kvalitetsarbetet. Medan återkallelser kan vara vardagsmat för nybilsköpare, har Tesla valt en annan väg och konsekvent vägrat exempelvis åtgärder av bärarmar och hjulupphängning, eller något annat än vad som är möjligt att utföra digitalt, på distans. Det är något som märket dessutom utmärker sig för på ett negativt sätt i data över nedslag på bilprovningen där dess bilmodeller ofta har fler fel än medelbilen. Först alldeles nyligen har Tesla valt att acceptera kostnaden för vissa åtgärder gällande hjulupphängningen.
– Visst kan bilägare rynka på näsan om den nya bilen återkallas och ska in på verkstaden på grund av ett fel. Men alternativet att allvarliga fel lämnas utan åtgärd är värre, det visar på att Tesla kanske inte valt rätt väg, förtroendet har absolut fått sig en törn på det här området, menar Carl-Erik Stjernvall.
Prissättningen har varit ett annat dilemma för märket. Hastiga och stora prisökningar och sänkningar bidrar till osäkra värderingar, vilket även drabbar begagnathandeln. 20 procent av alla personbilar som säljs på Blocket just nu är prissänkta, medan hela 32 procent av Tesla-bilar är det. Det pekar på att bilarna som säljs är svåra att prissätta, och att många har för höga förväntningar på vad bilen som säljs kan vara värd.
Dyra försäkringar är ett annat problem. Grunden är bland annat att bilmärket inte accepterar användande av begagnade delar vid exempelvis krockreparationer, något som har varit praxis i hela branschen i Sverige under mycket lång tid, vilket bland annat tidningen ViBilägare skrivit om. Självrisken på vagnskadegarantin är också markant högre än snittet, och ligger på ungefär 13 000–16 000 kronor.
Tesla har även valt att utmana annat normalt förfarande på den svenska marknaden. Det finns ett tryck på företaget att erbjuda anställda kollektivavtal, och företaget återfinns som ensamt bilmärke på Råd & Röns Svarta lista efter att ha vägrat följa beslut från Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Detta trots att Teslas medlemskap i Mobility Sweden garanterar bilägarna detta.
Att bilarna är klimatsmarta blir även det kanske alltmer öppet för tolkning. Samtidigt som Teslas egna bilar inte släpper ut någon koldioxid vid körning, vilket givetvis är enastående bra för klimatet, säljer företaget utsläppsrätter till andra bilkoncerner. Det kan innebära att effekten och fördelen för klimatet blir mindre än vad köparna tänker sig.
– Rent konkret betyder det att varje Tesla som rullar utan utsläpp gör det möjligt för de bilmärken som köpt deras utsläppsrätter att sälja bilar som släpper ut mer. Det kan nog kännas som en kalldusch för den som valt en Tesla av klimatskäl, säger Carl-Erik Stjernvall.
– Det har rapporterats mycket om hur Teslas försäljning störtdykt. För att bygga upp ett förtroende hos köparna behöver Tesla justera sitt erbjudande, ge bilägare som fått rätt i ARN det beslutet anger, jobba med att få ned försäkringskostnaden och göra det möjligt att arbeta med begagnade delar. Man måste helt enkelt hantera tekniska brister på det sätt marknaden förväntar sig, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum