Volkswagen Personbilar

Volkswagens svenska testprojekt visar potentialen i dubbelriktad laddning

Dela

Dubbelriktad laddning i verkligheten – det kan Volkswagen nu visa upp efter att tekniken testats framgångsrikt under en längre tid i den hållbara bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.

Elbilens batteri är en integrerad del av energisystemet i bostadsrättsföreningen Stenberg.
Elbilens batteri är en integrerad del av energisystemet i bostadsrättsföreningen Stenberg.

Volkswagen ligger långt framme när det gäller bilar som kan skicka energi i båda riktningarna. Alla Volkswagens ID.-modeller med ett batteri på 77 kWh eller mer är helt teknikklara sedan våren 2023 (produktion eller uppdaterad till mjukvara ID.S 3.5 eller högre) och kan användas för att leverera energi för andra funktioner än att förflytta fordonet.

Elanvändningen i Sverige förutspås fördubblas inom de närmaste 20 åren. Vind och sol är de kraftslag som snabbast kan möta de ökade behoven. Båda typerna av kraft är intermittenta och kräver möjlighet till lagring när produktionen är större än förbrukningen, för bättre utnyttjande och lönsamhet. Den enda lagringskapacitet som kan tänkas räcka till är delvis batterier som distribueras i hushåll, i kommersiella energilagringsenheter med höga investeringar eller i batteridrivna elbilar. Batteridrivna elbilar kommer att finnas i stort antal och är därför det naturliga valet.

För att använda funktionen att leverera energi ut ur bilen krävs en så kallad dubbelriktad laddare som kan omvandla batteriets likström till användbar växelström, synkronisera denna ström med nätets frekvens, samt en mjukvara som kan hantera och styra energin till olika ändamål. Tekniken kallas V2H (Vehicle to Home) och V2G (Vehicle to Grid).

Redan 2021 påbörjade Volkswagen ett fabriksprojekt tillsammans med bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall. Projektet har skräddarsytts för att kunna illustrera så många av de energifunktioner som erbjuds av V2H-funktionen i Volkswagens ID.-modeller och med V2G i Ambibox tillsammans med Energy Bank som möjligt. Sammantaget har projektet också haft som mål att genomföras med så låg CO2-påverkan som möjligt.

– Människor har bott i Stenberg i cirka 300 år och vi har byggt för ytterligare 300 år. Stenberg har skapats för att inspirera andra och det var en självklarhet att elbilens batteri skulle vara en del av energisystemet i fastigheten, säger Klas Boman, initiativtagare till föreningen.

Bilen är helt integrerad i fastigheten

Sedan de första pennstrecken drogs har mycket hänt. Både med möjligheten att använda V2H och V2G och med själva tekniken. Sedan september 2024 har Stenberg ett väl fungerande system, där bilarna är fullt integrerade i fastighetens energisystem. Parallellt har de också en möjlighet att agera på energimarknaden. Detta kan alltså innebära besparingar bakom energimätaren (optimering av egenförbrukning av energi) och intäktsmöjligheter framför elmätaren (energihandel, nätstabilitet och andra affärsmodeller). Projektet har möjliggjorts genom ett samarbete mellan bostadsrättsföreningen Stenberg, Volkswagen, Ambibox (tillverkare av dubbelriktade laddare) och mjukvaruföretaget Energy Bank.

– I mitten av november 2024 genomfördes förkvalificeringstesterna för Svenska Kraftnäts frekvensstödstjänster. Volkswagen är än så länge den enda biltillverkaren vars bil har klarat testerna. Förutom stationära batterier var batterierna i Volkswagens ID.-bilar tillräckligt snabba för att leverera energin till bostadskomplexet och därifrån ut i elnätet, tillräckligt snabbt för att uppfylla nätleverantörens krav. Energy Bank ansvarade för mjukvaran och Ambibox för den dubbelriktade laddaren. Vi är mycket nöjda med de resultat vi har uppnått. Vi kan visa hur effektivt våra ID.-modeller kan hjälpa både fastigheten och nätägaren, parallellt. Jag skulle säga att ingen annan biltillverkare har kommit så långt i realiteten, säger Andreas Lassota, Business Owner Charging & Energy, e-mobility på Volkswagen Passenger Cars.

Hur fungerar det?

Batteriet i en ID.-bil innehåller mycket mer energi än den som krävs för daglig körning. Den genomsnittliga bilresan i Sverige är cirka 31 km/dag (källa: Trafikanalys) och med en förbrukning under 20 kWh/100 km innebär det ett rejält överskott. Ett överskott som kan användas bakom elmätaren för att sänka de egna energikostnaderna, till exempel genom att kapa förbrukningstoppar.

Alla elabonnemang i Sverige måste vara så kallade effektabonnemang senast den 1 januari 2027, vilket innebär en extra hög kostnad för den högsta elförbrukningen under en månad. Här kommer batteriet i bilen att vara mycket värdefullt. Batteriet hjälper till att balansera ut topparna genom att leverera energi tillbaka från bilen till hushållet, vilket sparar pengar för kunden.

Nyckeln är programvaran. Funktionen fokuserar på att uppnå lägsta möjliga energikostnad. Pris- och väderdata samt fastighetens energiavtal ger förutsättningar för optimering. Batteriets aktuella energiinnehåll och den önskade laddningsstatusen vid nästa avgång avgör optimeringsmöjligheterna. För fastigheter med solceller är ID.-bilen en sparbössa. Andelen egenanvändning av solenergi ökar markant, vilket därmed också bidrar till minskade kostnader. 

Parallellt kan batteriet också fungera framför elmätaren. I Sverige har Svenska Kraftnät ett stort antal stödtjänster där batterierna i ID.-bilarna lämpar sig väl för att delta. Frekvensstödtjänster är ett sådant exempel. Svenska Kraftnät kräver snabb responstid och ID.-bilarna är blixtsnabba. Energihandel kan hjälpa till vid obalanser – hög produktion och låg konsumtion eller tvärtom utgöra en viktig samhällsfunktion som också ersätts väl. Här är alla vinnare: Samhället som bättre kan utnyttja redan existerande nät och producerande enheter, som vind och sol. Och ID.-ägare som belönas väl för att ta emot eller tillhandahålla energi från sina batterier. 

V2G-funktionen i ID.-bilarna är en verklig tillgång. Stationära batterier kommer inte att räcka till i lagringskapacitet om den gröna omställningen ska bli verklighet. V2G-kapabla installationer med snabbverkande batterier i fordon kan å andra sidan hjälpa till.

– Dubbelriktad laddning är utan tvekan ett av de områden som våra kunder frågar mest om. Vi vet att svenska elbilskunder till stor del använder sig av smarta laddningstjänster och många har även installerat solpaneler. För oss som aktör på den svenska bilmarknaden kommer ett erbjudande kring Vehicle-to-Home eller Vehicle-to-Grid att ha hög prioritet, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.

Vad händer nu?

Erfarenheterna från Stenbergprojektet kommer att kvalitetssäkras, genom ett utökat pilotprojekt som drivs av Energy Bank där även Vattenfall kommer att ingå. Vattenfall är Sveriges största energibolag. De har mer än 900 000 elhandelskunder och genom sina samarbetspartners når de nästan 40 procent av alla elhandelskunder i landet.

Volkswagen Group Sveriges svenska återförsäljare, Vattenfall och Energy Bank, inklusive Ambibox dubbelriktade laddare, kommer att verifiera skalbarhet, funktionalitet, kundreaktioner, besparingar och potentiella intäkter under de kommande månaderna via 200 pilotinstallationer.

Viktig fråga för Volkswagen-koncernen

Dubbelriktad laddning är en viktig fråga för Volkswagen som varumärke, vilket märks i flera sammanhang. Stenberg-projektet – som i detta läge fokuserar på teknisk genomförbarhet och regional skalbarhet – spelar här en stor roll. Samtidigt arbetar även Volkswagen-koncernens dotterbolag Volkswagen Group Charging (Elli) med kommersialisering av globala dubbelriktade laddningslösningar för alla varumärken inom Volkswagen-koncernen för att säkerställa full skalbarhet av hårdvara och mjukvara till energiintegration för kunder och även när det gäller att möjliggöra EU-omfattande lagstiftning.

Som ett första steg kommer Volkswagen Group Charging (Elli) att presentera nyheter kring den dubbelriktade tekniken i Volkswagen-koncernens monter på IAA Mobility i München i år.

För information om vilka besparingar Brf Stenberg gjort genom dubbelriktad laddning samt fler detaljer om tekniken i stort – se bifogat PDF-dokument.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Elbilens batteri är en integrerad del av energisystemet i bostadsrättsföreningen Stenberg.
Elbilens batteri är en integrerad del av energisystemet i bostadsrättsföreningen Stenberg.
Volkswagen
Ladda ned bild
Alla Volkswagens ID.-modeller med ett batteri på 77 kWh eller mer är helt teknikklara för att kunna skicka energi i båda riktningarna.
Alla Volkswagens ID.-modeller med ett batteri på 77 kWh eller mer är helt teknikklara för att kunna skicka energi i båda riktningarna.
Volkswagen
Ladda ned bild
Batteriet i en ID.-bil innehåller mycket mer energi än den som krävs för daglig körning. Ett överskott som kan användas bakom elmätaren för att sänka de egna energikostnaderna, till exempel genom att kapa förbrukningstoppar.
Batteriet i en ID.-bil innehåller mycket mer energi än den som krävs för daglig körning. Ett överskott som kan användas bakom elmätaren för att sänka de egna energikostnaderna, till exempel genom att kapa förbrukningstoppar.
Volkswagen
Ladda ned bild
För att använda funktionen att leverera energi ut ur bilen krävs en så kallad dubbelriktad laddare som kan omvandla batteriets likström till användbar växelström, synkronisera denna ström med nätets frekvens, samt en mjukvara som kan hantera och styra energin till olika ändamål. Tekniken kallas V2H (Vehicle to Home) och V2G (Vehicle to Grid).
För att använda funktionen att leverera energi ut ur bilen krävs en så kallad dubbelriktad laddare som kan omvandla batteriets likström till användbar växelström, synkronisera denna ström med nätets frekvens, samt en mjukvara som kan hantera och styra energin till olika ändamål. Tekniken kallas V2H (Vehicle to Home) och V2G (Vehicle to Grid).
Volkswagen
Ladda ned bild
V2G-funktionen i ID.-bilarna är en verklig tillgång. Stationära batterier kommer inte att räcka till i lagringskapacitet om den gröna omställningen ska bli verklighet.
V2G-funktionen i ID.-bilarna är en verklig tillgång. Stationära batterier kommer inte att räcka till i lagringskapacitet om den gröna omställningen ska bli verklighet.
Volkswagen
Ladda ned bild
– Dubbelriktad laddning är utan tvekan ett av de områden som våra kunder frågar mest om. För oss som aktör på den svenska bilmarknaden kommer ett erbjudande kring Vehicle-to-Home eller Vehicle-to-Grid att ha hög prioritet, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.
– Dubbelriktad laddning är utan tvekan ett av de områden som våra kunder frågar mest om. För oss som aktör på den svenska bilmarknaden kommer ett erbjudande kring Vehicle-to-Home eller Vehicle-to-Grid att ha hög prioritet, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.
Volkswagen
Ladda ned bild
– Vi kan visa hur effektivt våra ID.-modeller kan hjälpa både fastigheten och nätägaren, parallellt. Jag skulle säga att ingen annan biltillverkare har kommit så långt i realiteten, Andreas Lassota, Business Owner Charging & Energy, e-mobility på Volkswagen Passenger Cars.
– Vi kan visa hur effektivt våra ID.-modeller kan hjälpa både fastigheten och nätägaren, parallellt. Jag skulle säga att ingen annan biltillverkare har kommit så långt i realiteten, Andreas Lassota, Business Owner Charging & Energy, e-mobility på Volkswagen Passenger Cars.
Volkswagen
Ladda ned bild
Klas Boman, initiativtagare till bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.
Klas Boman, initiativtagare till bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.
Volkswagen
Ladda ned bild
– Stenberg har skapats för att inspirera andra och det var en självklarhet att elbilens batteri skulle vara en del av energisystemet i fastigheten, säger Klas Boman, initiativtagare till föreningen.
– Stenberg har skapats för att inspirera andra och det var en självklarhet att elbilens batteri skulle vara en del av energisystemet i fastigheten, säger Klas Boman, initiativtagare till föreningen.
Volkswagen
Ladda ned bild
Redan 2021 påbörjade Volkswagen ett fabriksprojekt tillsammans med bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.
Redan 2021 påbörjade Volkswagen ett fabriksprojekt tillsammans med bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.
Volkswagen
Ladda ned bild
Projektet har möjliggjorts genom ett samarbete mellan bostadsrättsföreningen Stenberg, Volkswagen, Ambibox (tillverkare av dubbelriktade laddare) och mjukvaruföretaget Energy Bank.
Projektet har möjliggjorts genom ett samarbete mellan bostadsrättsföreningen Stenberg, Volkswagen, Ambibox (tillverkare av dubbelriktade laddare) och mjukvaruföretaget Energy Bank.
Volkswagen
Ladda ned bild
Projektet har skräddarsytts för att kunna illustrera så många av de energifunktioner som erbjuds av V2H-funktionen i Volkswagens ID.-modeller och med V2G i Ambibox tillsammans med Energy Bank som möjligt.
Projektet har skräddarsytts för att kunna illustrera så många av de energifunktioner som erbjuds av V2H-funktionen i Volkswagens ID.-modeller och med V2G i Ambibox tillsammans med Energy Bank som möjligt.
Volkswagen
Ladda ned bild
Sedan september 2024 har Stenberg ett väl fungerande system, där bilarna är fullt integrerade i fastighetens energisystem. Parallellt har de också en möjlighet att agera på energimarknaden.
Sedan september 2024 har Stenberg ett väl fungerande system, där bilarna är fullt integrerade i fastighetens energisystem. Parallellt har de också en möjlighet att agera på energimarknaden.
Volkswagen
Ladda ned bild
I Sverige har Svenska Kraftnät ett stort antal stödtjänster där batterierna i ID.-bilarna lämpar sig väl för att delta.
I Sverige har Svenska Kraftnät ett stort antal stödtjänster där batterierna i ID.-bilarna lämpar sig väl för att delta.
Volkswagen
Ladda ned bild
För fastigheter med solceller är ID.-bilen en sparbössa.
För fastigheter med solceller är ID.-bilen en sparbössa.
Volkswagen
Ladda ned bild
Åtta familjer bor i bostadsföreningen Stenberg. Åtta ID.4 GTX ingår i projektet.
Åtta familjer bor i bostadsföreningen Stenberg. Åtta ID.4 GTX ingår i projektet.
Volkswagen
Ladda ned bild
Vy över bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.
Vy över bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.
Volkswagen
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om Volkswagen Personbilar

År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye