Stoppad miljözon en seger för Stockholm
Miljöarbete måste bygga på evidens om det ska ha utsikter att accepteras, det måste stadshuset ta lärdom av.
Länsstyrelsen meddelade under måndagen den 26 maj att man beslutar om att stoppa politikernas plan på att införa en hård miljözon i centrala Stockholm. Delar av Norrmalm skulle stängas av för trafik med förbränningsmotorer.
– Vi har arbetat mot detta tokiga förslag sedan första stund och är glada, men inte förvånade, över Länsstyrelsens beslut, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige. Som vi påpekade tidigt i processen var miljözonen ett prestigeprojekt för fartblinda politiker som inte gjorde ett gediget grundarbete, säger Carl-Erik Stjernvall. Det straffas man för nu.
Anledningen till Länsstyrelsens beslut är just det: Stockholms stad har inte visat att man utrett behovet av en miljözon i denna del av staden, inget pekar på att luftkvaliteten skulle vara sämre där än i andra stadsdelar. Man har inte heller undersökt om det finns mindre ingripande alternativ till en miljözon som stänger ute 84 % av alla personbilar från området. Dessutom underkänner Länsstyrelsen stadshusets konsekvensanalys för näringsidkarna som har sin verksamhet inom den planerade zonen.
– Det är uppenbart att man inte brytt sig om de ekonomiska konsekvenserna, miljözonen skulle komma på plats och bli ett skyltfönster för vad de gröna politikerna klarar av att få igenom, säger Carl-Erik Stjernvall. Och då var det inte konstigt att man valde ett centralt högstatusområde, som för att statuera exempel. Men man kan inte bygga miljöpolitik på det viset, ska den nå förankring krävs evidens, och det struntade man i den här gången.
Riksförbundet M Sverige välkomnar Länsstyrelsens beslut. Det visar att avgörande förvaltningsprinciper står högre än prestigeprojekt. Men framför allt innebär det att Stockholm förblir en öppen stad, tillgänglig för alla.
– Omställningen av fordonsflottan pågår ändå, bilismen blir grönare och grönare säger Carl-Erik Stjernvall. Men detta innebär att Stockholm fortsätter att vara hela landets huvudstad och inte bara ett antal bekväma kvarter för de närmast sörjande. Alla ska ha möjlighet att besöka och ta del av Stockholms otroliga utbud av varor, tjänster och upplevelser. Och för att det ska vara möjligt måste bilen ha tillträde till centrum.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum