Rätt reseförsäkring för utlandsresan
Se till att vara rätt försäkrad på sommarens utlandsresa. Ofta räcker det med en hemförsäkring. Det menar Konsumenternas Försäkringsbyrå som ger tips för en tryggare resa, både inför avfärd och under resans gång.

– Res aldrig oförsäkrad. Det kan bli mycket dyrt om du själv behöver betala för vård utomlands och hemresa i ambulansflyg. Se därför över vilket försäkringsskydd som du och dina medresenärer har före avresa, säger Gabriella Hallberg, jurist och resespecialist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Hemförsäkringens reseskydd räcker ofta – men inte alltid
Vid vanliga semesterresor räcker det oftast med det reseskydd som ingår i en hemförsäkring. Det kan ge ersättning vid akuta sjukdomar, olycksfall eller stöld. Planerar du att vara bortrest i mer än 45 dagar behöver skyddet förlängas eller kompletteras med en fristående reseförsäkring.
Saknar du hemförsäkring? Då går det att teckna en separat reseförsäkring som ger ett likvärdigt skydd. Tänk också på att hemförsäkringen vanligtvis inte ersätter vård för redan kända eller nyligen behandlade sjukdomar. Kontakta därför ditt försäkringsbolag i god tid före resan, för att få besked om vad som gäller.
Om du behöver vård utomlands
För att visa att du är försäkrad behöver du kunna uppvisa ett resebevis eller försäkringsbevis. De finns att ladda ner från försäkringsbolagets webbplatser.
Om du blir sjuk eller skadad utomlands, se till att få ett läkarintyg där diagnos och behandling framgår tydligt. Spara också kvitton för läkemedel och andra utlägg – det underlättar när du ska begära ersättning i efterhand.
– Läkarintyget är ofta avgörande för att få ersättning från försäkringen, säger Gabriella Hallberg.
Vid akut vård ska du kontakta den larmcentral som ditt försäkringsbolag hänvisar till.
Skydd vid naturkatastrofer och terrordåd
Reseskyddet i hemförsäkringen kan även gälla vid allvarliga händelser som skogsbränder eller terrordåd. Då kan du få ersättning för rimliga och nödvändiga extrakostnader för att ta dig hem till Sverige – upp till 10 000 kronor per person. Det krävs dock att Utrikesdepartementet (UD) har utfärdat en avrådan från resor till det aktuella området.
Att tänka på inför och under resan
- Ta reda på vilka försäkringar du har och att alla resenärer är försäkrade.
- Kontrollera om du har ett avbeställningsskydd, det ingår i större hemförsäkringar.
- Kontakta ditt försäkringsbolag om du har en pågående eller nyligen behandlad sjukdom.
- Beställ eller ladda ner ett resebevis/försäkringsbevis från ditt försäkringsbolag.
- Vid akuta situationer, kontakta ditt försäkringsbolag eller deras larmcentral.
- Spara läkarintyg och kvitton vid sjukdom eller olycka.
Nyckelord
Kontakter
Gabriella HallbergJurist, reseförsäkringar och produktförsäkringar
Tel:073-038 07 50gabriella.hallberg@konsumenternas.seOm Konsumenternas Försäkringsbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Konsumenter kan nu beräkna ränteskillnadsersättning med ny kalkyl3.7.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli gäller nya regler för ränteskillnadsersättning. På Konsumenternas Bank- och finansbyrås webbplats kan bolånetagare läsa mer och även använda den uppdaterade kalkylen för att räkna ut sin eventuella ränteskillnadsersättning.
Är husbilen rätt försäkrad?22.4.2025 07:35:00 CEST | Pressmeddelande
Inför husbilssäsongen har Konsumenternas Försäkringsbyrå uppdaterat sin jämförelse av husbilsförsäkringar. För den som äger en husbil, eller planerar att hyra en, är det bra att ha koll på försäkringen. Det finns stora skillnader mellan försäkringsbolagen – både i villkor och ersättningsnivåer.
Spärrade konton och anhörigfrågor gör konsumenter oroliga18.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Konsumenternas Bank- och finansbyrå hanterade 9 100 ärenden från konsumenter under 2024. Det innebär att 200 personer i veckan fått stöd och vägledning. Uppsagda och spärrade konton var det vanligaste klagomålet förra året. De har fördubblats de senaste fem åren. Även frågor från anhöriga som upplever problem att hjälpa sina nära och kära med bankärenden har ökat.
Ny oberoende jämförelse av elbilsförsäkringar18.2.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
När det är dags att försäkra elbilen är det bra att ha koll på fler saker än priset. Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört innehållet i olika bilförsäkringar och identifierat några viktiga skillnader när det gäller elbilar.
Ny jämförelse och rankning av barnförsäkringar3.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är stora skillnader i pris på barnförsäkringar. Den ersättning som betalas ut varierar också kraftigt mellan försäkringsbolagen. Det visar en ny oberoende jämförelse av barnförsäkringar som Konsumenternas Försäkringsbyrå presenterar idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum