Transportföretagen

Hamnarbetarförbundet tackar nej till andrahandsavtal

Dela

Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) har avvisat medlarnas hemställan (förslag till överenskommelse). Därmed fortsätter HF:s strejker och övriga stridsåtgärder i hamnarna. 

Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.
Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.

– HF riskerar den svenska modellen genom försöken att tränga undan Transports redan tecknade avtal, det så kallade förstahandsavtalet. Detta kan Sveriges Hamnar inte acceptera, säger Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.

Igår kväll lämnade Medlingsinstitutets medlare ett förslag till överenskommelse mellan Sveriges Hamnar och HF, en s.k. hemställan. Hemställan innebar att HF erbjöds att teckna ett likalydande avtal som det som tecknats med Transport. Ett sådant avtal kallas ett andrahandsavtal. Sveriges Hamnar accepterade i dag medlarnas förslag, men HF tackade nej och konflikten i hamnarna fortsätter därmed.  

Vad är ett andrahandsavtal?

Sedan 2019 har Sveriges Hamnar tecknat ett andrahandsavtal med HF. Ett andrahandsavtal innehåller samma avtalsvillkor som Hamn- och Stuveriavtalet och ger dessutom HF fackliga rättigheter enligt lag, såsom:  

  • Rätt till förhandling innan t.ex. beslut om viktigare förändringar (MBL-förhandling) 
  • Rätt att utse fackliga förtroendemän 
  • Rätt till betald facklig tid 
  • Rätt att utse skyddsombud och delta i arbetsmiljöarbetet 
  • Rätt att förhandla för medlemmar i lokala och centrala förhandlingar 
  • Andra organisatoriska rättigheter enligt lag

Läs mer om konflikten här:

Uppdaterad information om konflikten finns på Transportföretagens webbplats 

Kontakter

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Ny rapport: Särkrav på bussar kostar över en miljard kronor27.6.2025 08:51:39 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye