Nya varsel från HF som undergräver den svenska modellen
Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) har än en gång varslat om ytterligare strejker och blockader som stoppar verksamheten i flera hamnar. Detta trots att medling är planerad till den 12 juni och trots att statliga Medlingsinstitutet är tydliga med att HF inte kan få mer än Transportarbetareförbundet (Transport), som är det fackförbund som Sveriges Hamnar redan har tecknat avtal med.

HF strejkar igen för att de kräver att få teckna ett eget kollektivavtal med egna villkor, trots att ett gällande kollektivavtal för hamnarbetarna redan den 20 maj tecknades med Transport. Hittills har strejker och blockader genomförts i olika hamnar 21–26 maj och 30 maj till 9 juni. Nu har HF varslat om ytterligare strejker och blockader.
– Det är tydligt att detta inte handlar om arbetsvillkor för HF. Det handlar om att försöka få mer makt på bekostnad av andra fackförbund. Vi kan inte medverka till att undergräva den svenska modellen och öppna dörren för kaos på den svenska arbetsmarknaden, säger Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.
Det är inte tillåtet att strejka för att undantränga ett gällande förstahandsavtal, vilket är en av grundprinciperna på svensk arbetsmarknad. Detta bekräftas av Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo, som i ett uttalande till Sveriges Radio den 9 juni tydliggör att Transports avtal är förstahandsavtal och att det inte går att förhandla sig till något ytterligare genom en medling med Medlingsinstitutet.
Hamnarbetsgivarna i Sverige har i över 100 år kommit överens med LO-facket Transport. Alla villkor som regleras i Hamn- och Stuveriavtalet tillämpas för alla hamnarbetare, oavsett facklig tillhörighet. HF organiserar 0,2 promille av Sveriges totala kollektivanslutna arbetskraft, men har stått bakom en tredjedel av alla varsel på den svenska arbetsmarknaden mellan 2016 och 2023.
– HF har också stämt Sverige till Europadomstolen i protest mot hur den svenska arbetsmarknadsmodellen fungerar, så det blir mycket tydligt för alla vad det här handlar om: att undergräva den svenska modellen, säger Johan Grauers.
En ny beräkning från HUI research visar att en total hamnstrejk skulle kosta 300 miljoner kronor – om dagen.
– I slutändan drabbar alla strejker konsumenter i form av ökade priser på varor och tjänster. HF skadar alltså inte bara den svenska modellen, utan även hamnföretagen, deras kunder och i slutändan svenska hushåll. Hamnarna är också sårbara utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv och i rådande omvärldsläge är det lugn och ro som hamnarna behöver och inte fler strejker, säger Johan Grauers.
Läs mer om konflikten här:
https://www.transportforetagen.se/om-oss/transportforetagen-hamn/varsel-hamn/
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Transportföretagens experter får förtroende i nationella utbildningsråd3.7.2025 12:02:02 CEST | Pressmeddelande
Skolverket har utsett nya ledamöter till sina nationella programråd för gymnasiala yrkesutbildningar – och bland de som får förtroendet att påverka framtidens utbildningar inom fordons- och transportprogrammet återfinns flera representanter från Transportföretagen.
Rekordsatsning kan stärka transportsektorns kompetensförsörjning1.7.2025 14:00:56 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen ser mycket positivt på den stora satsning på yrkeshögskolekurser som Myndigheten för yrkeshögskolan nyligen aviserat. Nästan 600 nya YH-kurser beviljas med start hösten 2025 och våren 2026 – en direkt följd av det statliga tillskottet på 320 miljoner kronor i regeringens vårändringsbudget.
Jonas Hagelqvist blir ny vd för Transportföretagen27.6.2025 11:10:53 CEST | Pressmeddelande
Jonas Hagelqvist tillträder som vd för Transportföretagen den 1 januari 2026. Han är idag vd för bransch- och arbetsgivareorganisationen IKEM (Innovations- och kemiindustrierna i Sverige), där han varit sedan 2013. Jonas är utbildad jurist och en erfaren chef och förhandlare.
Ny rapport: Särkrav på bussar kostar över en miljard kronor27.6.2025 08:51:39 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.
Rapport: Kompetensbrist i transportsektorn hotar Sveriges tillväxt och omställning26.6.2025 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040, visar en ny rapport från Transportföretagen. Bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga. Nu efterfrågas kraftfulla reformer för att möta utvecklingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum