Nya varsel från HF som undergräver den svenska modellen
Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) har än en gång varslat om ytterligare strejker och blockader som stoppar verksamheten i flera hamnar. Detta trots att medling är planerad till den 12 juni och trots att statliga Medlingsinstitutet är tydliga med att HF inte kan få mer än Transportarbetareförbundet (Transport), som är det fackförbund som Sveriges Hamnar redan har tecknat avtal med.

HF strejkar igen för att de kräver att få teckna ett eget kollektivavtal med egna villkor, trots att ett gällande kollektivavtal för hamnarbetarna redan den 20 maj tecknades med Transport. Hittills har strejker och blockader genomförts i olika hamnar 21–26 maj och 30 maj till 9 juni. Nu har HF varslat om ytterligare strejker och blockader.
– Det är tydligt att detta inte handlar om arbetsvillkor för HF. Det handlar om att försöka få mer makt på bekostnad av andra fackförbund. Vi kan inte medverka till att undergräva den svenska modellen och öppna dörren för kaos på den svenska arbetsmarknaden, säger Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.
Det är inte tillåtet att strejka för att undantränga ett gällande förstahandsavtal, vilket är en av grundprinciperna på svensk arbetsmarknad. Detta bekräftas av Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo, som i ett uttalande till Sveriges Radio den 9 juni tydliggör att Transports avtal är förstahandsavtal och att det inte går att förhandla sig till något ytterligare genom en medling med Medlingsinstitutet.
Hamnarbetsgivarna i Sverige har i över 100 år kommit överens med LO-facket Transport. Alla villkor som regleras i Hamn- och Stuveriavtalet tillämpas för alla hamnarbetare, oavsett facklig tillhörighet. HF organiserar 0,2 promille av Sveriges totala kollektivanslutna arbetskraft, men har stått bakom en tredjedel av alla varsel på den svenska arbetsmarknaden mellan 2016 och 2023.
– HF har också stämt Sverige till Europadomstolen i protest mot hur den svenska arbetsmarknadsmodellen fungerar, så det blir mycket tydligt för alla vad det här handlar om: att undergräva den svenska modellen, säger Johan Grauers.
En ny beräkning från HUI research visar att en total hamnstrejk skulle kosta 300 miljoner kronor – om dagen.
– I slutändan drabbar alla strejker konsumenter i form av ökade priser på varor och tjänster. HF skadar alltså inte bara den svenska modellen, utan även hamnföretagen, deras kunder och i slutändan svenska hushåll. Hamnarna är också sårbara utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv och i rådande omvärldsläge är det lugn och ro som hamnarna behöver och inte fler strejker, säger Johan Grauers.
Läs mer om konflikten här:
https://www.transportforetagen.se/om-oss/transportforetagen-hamn/varsel-hamn/
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Regeringen hörsammar drönarbranschens larmsignaler19.12.2025 09:40:03 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen nu ger Transportstyrelsen i uppdrag att tydliggöra sitt arbete för säker drönaranvändning och samverkan mellan myndigheter. Det är ett viktigt besked för en bransch som länge efterfrågat just bättre samordning, mer ändamålsenliga regler och snabbare processer.
Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!18.12.2025 15:48:24 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum