Sveriges Hamnar stämmer Hamnarbetarförbundet för att få stopp på strejkerna
Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) har återigen varslat om ytterligare stridsåtgärder. Detta efter att de har tackat nej till en hemställan från statliga medlare, som hade inneburit ett likalydande avtal som det som Sveriges Hamnar tecknat med Transportarbetareförbundet (Transport). HF:s strejker syftar därför uppenbart till att tränga undan kollektivavtalet med Transport och Sveriges Hamnar stämmer därför HF i Arbetsdomstolen.

Sveriges Hamnar har ett nytecknat Hamn- och Stuveriavtal med Svenska Transportarbetareförbundet (Transport), något HF varit fullt medvetna om när de i veckan lagt sina nya varsel. HF har före varslen också erbjudits men tackat nej till ett likalydande avtal. Därmed kan syftet med konfliktåtgärderna inte vara något annat än ett försök att tvinga sig till annat innehåll än det som följer av avtalet med Transport.
– Lagen är mycket tydlig. Det är inte tillåtet att strejka för att tränga undan ett gällande kollektivavtal. Situationen är annorlunda än i Arbetsdomstolens tidigare interimistiska beslut, eftersom HF uttryckligen har tackat nej till medlarnas officiella hemställan om ett likalydande andrahandsavtal. De stridsåtgärder som HF nu i veckan varslat om kan därför inte anses som lovliga, säger Johan Grauers, förhandlingschef för Sveriges Hamnar.
I och med att Sveriges Hamnar tecknade Hamn- och Stuveriavtalet med Transport den 20 maj, finns ett gällande kollektivavtal för samtliga hamn- och stuveriarbetarna i svenska hamnar. HF kan därför inte kräva andra villkor än Transport, något som bekräftats av Medlingsinstitutets uttalanden i Sveriges Radio (Ekot, 9 juni).
– Trots detta är det precis vad som sker – de lägger nya varsel för att försöka få igenom andra villkor. Därmed syftar HF:s varslade stridsåtgärder till att tränga undan ett befintligt kollektivavtal, vilket är uttryckligen förbjudet i Medbestämmandelagen, säger Johan Grauers.
Läs mer om konflikten här:
Varsel om konflikt i Sveriges hamnar från HF - Transportföretagen
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Transportföretagens experter får förtroende i nationella utbildningsråd3.7.2025 12:02:02 CEST | Pressmeddelande
Skolverket har utsett nya ledamöter till sina nationella programråd för gymnasiala yrkesutbildningar – och bland de som får förtroendet att påverka framtidens utbildningar inom fordons- och transportprogrammet återfinns flera representanter från Transportföretagen.
Rekordsatsning kan stärka transportsektorns kompetensförsörjning1.7.2025 14:00:56 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen ser mycket positivt på den stora satsning på yrkeshögskolekurser som Myndigheten för yrkeshögskolan nyligen aviserat. Nästan 600 nya YH-kurser beviljas med start hösten 2025 och våren 2026 – en direkt följd av det statliga tillskottet på 320 miljoner kronor i regeringens vårändringsbudget.
Jonas Hagelqvist blir ny vd för Transportföretagen27.6.2025 11:10:53 CEST | Pressmeddelande
Jonas Hagelqvist tillträder som vd för Transportföretagen den 1 januari 2026. Han är idag vd för bransch- och arbetsgivareorganisationen IKEM (Innovations- och kemiindustrierna i Sverige), där han varit sedan 2013. Jonas är utbildad jurist och en erfaren chef och förhandlare.
Ny rapport: Särkrav på bussar kostar över en miljard kronor27.6.2025 08:51:39 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.
Rapport: Kompetensbrist i transportsektorn hotar Sveriges tillväxt och omställning26.6.2025 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040, visar en ny rapport från Transportföretagen. Bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga. Nu efterfrågas kraftfulla reformer för att möta utvecklingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum