Rapport föreslår pilotprojekt med alternativ finansiering: Väginvesteringar kräver nya grepp
Tvärförbindelse Södertörn, Förbifart Örnsköldsvik och Förbifart Skellefteå. Det är några svenska vägprojekt som Transportföretagen föreslår att regeringen prövar alternativ finansiering och organisering på.

Regeringen öppnade i infrastrukturpropositionen i höstas upp för att pröva alternativ finansiering av ny infrastruktur. Transportföretagen har låtit ekonomie doktor Fredrik Bergström, en av Sveriges ledande experter på alternativ finansiering, identifiera ett antal objekt på vägsidan som skulle lämpa sig för olika former av alternativ finansiering och/eller organisering. Det är så kallade OPS-lösningar (offentlig-privat samverkan) där privata aktörer får ansvar att bygga, finansiera och underhålla infrastrukturen under längre perioder. Syftet är att öka effektiviteten, fördela risker bättre och skapa incitament för långsiktig kvalitet.
– Sverige bör börja med pilotprojekt där riskerna är hanterbara och marknadsintresset är stort. Det är så vi bygger upp kompetens och institutionell kapacitet, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
I rapporten redogör Fredrik Bergström också för hur våra nordiska grannländer Norge och Danmark arbetar med alternativ finansiering och menar att det finns många lärdomar att dra.
Bland de svenska vägprojekt som pekas ut som särskilt lämpliga för alternativ finansiering enligt den norska modellen återfinns:
- Förbifart Örnsköldsvik – en tunnel väster om staden som syftar till förbättrad trafiksäkerhet och boendemiljö.
- Förbifart Skellefteå – ny väg och bro över Skellefteälven för att avlasta centrum och minska miljö- och trafiksäkerhetsproblem.
- Tvärförbindelse Södertörn – en ny öst–västlig vägförbindelse som ska stärka trafiken i södra Stockholmsregionen.
- Rv 40 Skogslid–Haga och E4 Kongberget–Gnarp – tydligt avgränsade vägprojekt som enligt rapporten är lämpliga för privat genomförande.
- Broar till Orust och över Gullmarsfjorden – där brukaravgifter kan vara ett alternativ för medfinansiering.
För särskilt stora och komplexa projekt, såsom den Östliga förbindelsen i Stockholm, föreslås en dansk modell med statligt ägt projektbolag och kombinerad finansiering via tillgänglighetsersättning, trängselavgifter och EU-medel.
– Transporterna kommer att öka, underhållsskulden på vägnätet är betydande och vi ser samtidigt ett behov av kapacitetsförstärkningar. Det är hög tid att våga pröva alternativ finansiering och organisering. Det finns många exempel på att projekt med alternativ organisering i högre grad håller både budget och tidsplan än projekt som finansieras via statsbudgeten.
Marcus Dahlsten tillägger att många ser alternativ finansiering som synonymt med att man inför vägavgifter.
– Men så behöver det inte alls vara. Det finns många olika alternativa sätt att finansiera ny infrastruktur på och de behöver inte alls betyda att väganvändarna måste betala en avgift för att använda vägen som är finansierad på annat sätt än via statsbudgeten. I rapporten som vi presenterar idag tycker vi att det har ett bra underlag att utgå ifrån, avslutar Marcus Dahlsten.
Transportföretagen föreslår att Trafikverket och regeringen inleder fördjupade analyser och marknadsdialoger för att identifiera vilka objekt som lämpar sig bäst, och att arbetet inleds omgående.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Transportföretagens experter får förtroende i nationella utbildningsråd3.7.2025 12:02:02 CEST | Pressmeddelande
Skolverket har utsett nya ledamöter till sina nationella programråd för gymnasiala yrkesutbildningar – och bland de som får förtroendet att påverka framtidens utbildningar inom fordons- och transportprogrammet återfinns flera representanter från Transportföretagen.
Rekordsatsning kan stärka transportsektorns kompetensförsörjning1.7.2025 14:00:56 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen ser mycket positivt på den stora satsning på yrkeshögskolekurser som Myndigheten för yrkeshögskolan nyligen aviserat. Nästan 600 nya YH-kurser beviljas med start hösten 2025 och våren 2026 – en direkt följd av det statliga tillskottet på 320 miljoner kronor i regeringens vårändringsbudget.
Jonas Hagelqvist blir ny vd för Transportföretagen27.6.2025 11:10:53 CEST | Pressmeddelande
Jonas Hagelqvist tillträder som vd för Transportföretagen den 1 januari 2026. Han är idag vd för bransch- och arbetsgivareorganisationen IKEM (Innovations- och kemiindustrierna i Sverige), där han varit sedan 2013. Jonas är utbildad jurist och en erfaren chef och förhandlare.
Ny rapport: Särkrav på bussar kostar över en miljard kronor27.6.2025 08:51:39 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.
Rapport: Kompetensbrist i transportsektorn hotar Sveriges tillväxt och omställning26.6.2025 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040, visar en ny rapport från Transportföretagen. Bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga. Nu efterfrågas kraftfulla reformer för att möta utvecklingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum