Midsommar markerar startskottet för sommarhandeln
Med blomsterkransar, sill på tallriken och dans runt stången är det lätt att glömma att även de svenska handelsföretagen laddar upp inför en intensiv period. Svensk Handels årliga sommarrapport visar att midsommar är den fjärde viktigaste högtiden för svenska handlare.

Särskilt viktig är högtiden inom dagligvaruhandeln, där sju av tio företag uppger att midsommarhandeln har stor betydelse för försäljningen. Baserat på förra årets försäljningsmönster och Svensk Handels prognos för hela 2025 väntas sommarens detaljhandelsförsäljning uppgå till 256 miljarder kronor.
Under midsommarveckan förväntas merförsäljningen inom dagligvaruhandeln uppgå till 1,3 miljarder kronor, vilket ger ett rejält uppsving till den totala omsättningen på 9,6 miljarder kronor. Bland midsommarfavoriterna som alltid toppar inköpslistan återfinns sill, tätt följd av färska kryddor. Men det är faktiskt insektsmedel som står för den största försäljningsökningen i procent.
– Det intensiva arbetet med att kunna erbjuda eftertraktade produkter till midsommarbordet pågår för fullt runt om i landet. När det kommer till högtider är vi svenskar i regel traditionella, och de mest populära produkterna är i princip alltid desamma, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Mer än 22 000 extra arbetstillfällen
Midsommar markerar också början på en intensiv sommarsäsong i Handelslandet Sverige. I år planerar 47 procent av detaljhandlarna och 23 procent av partihandlarna att ta in extrapersonal, vilket motsvarar fler än 22 000 extra arbetstillfällen. Det är ett välkommet tillskott jämfört med pandemiåren, även om det syns en viss nedgång i detaljhandeln jämfört med förra sommaren.
– Det är givetvis illavarslande att färre planerar att ta in extrapersonal nu till sommaren, och en tydlig signal om att de senaste årens tuffa tider satt sina spår. Handelsföretagen vill fortsätta att vara en stark jobbmotor, men för det krävs också att vår bransch ges bästa möjliga förutsättningar. Sänkta arbetsgivaravgifter borde vara en högprioriterad fråga för regeringen, säger Maria Mikkonen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för närmare 8 500 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Stort försäljningslyft för modehandeln14.7.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Modehandeln tog ett rejält glädjesprång i juni. Försäljningen av både kläder och skor ökade tvåsiffrigt. Dammode, e-handeln och lågprissegmentet blev månadens vinnare. Det visar Svensk Handels Stilindex för juni.
Handelns brottsutsatthet ökade under andra kvartalet7.7.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Våren präglades av höga nivåer av brottslighet gentemot handeln. Nästan var tredje butik utsattes för stöld, och mer än var femte upplevde hotfullt beteende från besökare eller kund, det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för andra kvartalet.
Trots minskad försäljning i maj går second hand starkt30.6.2025 12:59:03 CEST | Pressmeddelande
Second hand-marknaden hade en tuff maj månad med ett försäljningstapp på nära 30 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln26.6.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det råder fortsatt pessimism bland svenska handelsföretag. Svensk Handels Handelsbarometer visar på att framtidsförväntningarna för kommande tre månader förblir dystra. Ett oroligt omvärldsläge, i kombination med en fortsatt svag köpkraft, antas vara två av de främsta anledningarna.
Maj blev en ovanligt svag e-handelsmånad23.6.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Maj blev en svag månad för e-handeln, som minskade med 24 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Svensk Handels senaste E-handelsindikator. Men bakom det stora minustalet finns en viktig förklaring: Maj 2024 var exceptionellt stark och noterade då en tillväxt på hela 29 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum