Transportföretagen

AD tillåter fortsatta strejker från HF – vad händer nu med den svenska modellen?

Dela

Arbetsdomstolen har på nytt meddelat att Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) kan fortsätta sätta stopp för gods och passagerare i svenska hamnar. Detta trots att det finns ett gällande kollektivavtal för samtliga hamnarbetare i svenska hamnar.

Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.
Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.

HF har strejkat sedan den 21 maj och fortsätter kräva egna villkor, trots att Sveriges Hamnar tecknade Hamn- och Stuveriavtalet med Transport den 20 maj. HF har uttryckligen tackat nej till medlarnas officiella hemställan om ett likalydande andrahandsavtal. I och med att det finns ett gällande kollektivavtal för samtliga hamn- och stuveriarbetare i svenska hamnar ska HF inte kunna kräva andra villkor än Transport, något som bekräftats av Medlingsinstitutet (Sveriges Radio Ekot, 9 juni). Trots detta har Arbetsdomstolen nu i ett interimistiskt beslut återigen meddelat att HF:s strejker får fortsätta.

– Det här kommer att få spridningseffekter. Nu är det tydligen fritt fram för utbrytarfack att strejka sig till egna villkor och konkurrera ut LO-förbunden och deras kollektivavtal. Fredsplikten blir betydelselös för arbetsgivarna och det är svårt att förstå hur Arbetsdomstolen har tänkt att lagen ska tillämpas. Om det inte är en undanträngning att HF strejkar för att få till egna villkor när det redan finns ett avtal med Transport, när kan det då vara fråga om en undanträngning?, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar. 

Hamnarna har i över hundra år tecknat kollektivavtal med Transport, som företräder majoriteten av hamnarbetarna. Sveriges Hamnar tecknar förstahandsavtal med Transport och det avtalet gäller samtliga hamn- och stuveriarbetare, oavsett vilket fackförbund de tillhör, eller om de valt att inte vara med i något fackförbund alls. Det är en av grundprinciperna för kollektivavtalen och innebär att samma villkor gäller för alla på arbetsplatsen som utför samma typ av arbete. Det skapar trygghet, ordning och förutsägbarhet för alla.

– Om vi öppnar upp för att HF ska ges möjlighet att tränga undan avtalet med Transport så öppnar vi också upp för att kollektivavtalen tappar sitt värde, och bryter därmed mot den svenska modellens kärna. När modellen rubbas kommer kraven att växa på att staten och politiken ska ingripa, säger Johan Grauers.

Läs mer om konflikten här:

Varsel om konflikt i Sveriges hamnar från HF - Transportföretagen

Kontakter

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Ny rapport: Särkrav på bussar kostar över en miljard kronor27.6.2025 08:51:39 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye