AD tillåter fortsatta strejker från HF – vad händer nu med den svenska modellen?
Arbetsdomstolen har på nytt meddelat att Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) kan fortsätta sätta stopp för gods och passagerare i svenska hamnar. Detta trots att det finns ett gällande kollektivavtal för samtliga hamnarbetare i svenska hamnar.

HF har strejkat sedan den 21 maj och fortsätter kräva egna villkor, trots att Sveriges Hamnar tecknade Hamn- och Stuveriavtalet med Transport den 20 maj. HF har uttryckligen tackat nej till medlarnas officiella hemställan om ett likalydande andrahandsavtal. I och med att det finns ett gällande kollektivavtal för samtliga hamn- och stuveriarbetare i svenska hamnar ska HF inte kunna kräva andra villkor än Transport, något som bekräftats av Medlingsinstitutet (Sveriges Radio Ekot, 9 juni). Trots detta har Arbetsdomstolen nu i ett interimistiskt beslut återigen meddelat att HF:s strejker får fortsätta.
– Det här kommer att få spridningseffekter. Nu är det tydligen fritt fram för utbrytarfack att strejka sig till egna villkor och konkurrera ut LO-förbunden och deras kollektivavtal. Fredsplikten blir betydelselös för arbetsgivarna och det är svårt att förstå hur Arbetsdomstolen har tänkt att lagen ska tillämpas. Om det inte är en undanträngning att HF strejkar för att få till egna villkor när det redan finns ett avtal med Transport, när kan det då vara fråga om en undanträngning?, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar.
Hamnarna har i över hundra år tecknat kollektivavtal med Transport, som företräder majoriteten av hamnarbetarna. Sveriges Hamnar tecknar förstahandsavtal med Transport och det avtalet gäller samtliga hamn- och stuveriarbetare, oavsett vilket fackförbund de tillhör, eller om de valt att inte vara med i något fackförbund alls. Det är en av grundprinciperna för kollektivavtalen och innebär att samma villkor gäller för alla på arbetsplatsen som utför samma typ av arbete. Det skapar trygghet, ordning och förutsägbarhet för alla.
– Om vi öppnar upp för att HF ska ges möjlighet att tränga undan avtalet med Transport så öppnar vi också upp för att kollektivavtalen tappar sitt värde, och bryter därmed mot den svenska modellens kärna. När modellen rubbas kommer kraven att växa på att staten och politiken ska ingripa, säger Johan Grauers.
Läs mer om konflikten här:
Varsel om konflikt i Sveriges hamnar från HF - Transportföretagen
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Transportföretagens experter får förtroende i nationella utbildningsråd3.7.2025 12:02:02 CEST | Pressmeddelande
Skolverket har utsett nya ledamöter till sina nationella programråd för gymnasiala yrkesutbildningar – och bland de som får förtroendet att påverka framtidens utbildningar inom fordons- och transportprogrammet återfinns flera representanter från Transportföretagen.
Rekordsatsning kan stärka transportsektorns kompetensförsörjning1.7.2025 14:00:56 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen ser mycket positivt på den stora satsning på yrkeshögskolekurser som Myndigheten för yrkeshögskolan nyligen aviserat. Nästan 600 nya YH-kurser beviljas med start hösten 2025 och våren 2026 – en direkt följd av det statliga tillskottet på 320 miljoner kronor i regeringens vårändringsbudget.
Jonas Hagelqvist blir ny vd för Transportföretagen27.6.2025 11:10:53 CEST | Pressmeddelande
Jonas Hagelqvist tillträder som vd för Transportföretagen den 1 januari 2026. Han är idag vd för bransch- och arbetsgivareorganisationen IKEM (Innovations- och kemiindustrierna i Sverige), där han varit sedan 2013. Jonas är utbildad jurist och en erfaren chef och förhandlare.
Ny rapport: Särkrav på bussar kostar över en miljard kronor27.6.2025 08:51:39 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.
Rapport: Kompetensbrist i transportsektorn hotar Sveriges tillväxt och omställning26.6.2025 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040, visar en ny rapport från Transportföretagen. Bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga. Nu efterfrågas kraftfulla reformer för att möta utvecklingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum