Schibsted lägger ner Inzpire.me – fortsätter satsningen på Max Social
Styrelsen i Inzpire.me har beslutat att avveckla tech-bolaget, som sedan 2017 har utvecklat en plattform för automatiserad köp och försäljning av influencer marketing. Beslutet är en del av en bredare strategisk genomgång inom koncernen, där Schibsted under de senaste tolv månaderna har genomfört ett flertal åtgärder för att säkerställa långsiktig lönsamhet och fokus.

– Det är med tungt hjärta vi i styrelsen har kommit fram till att vägen vidare för Inzpire.me inte är hållbar, varken ekonomiskt eller strategiskt. Vi har haft ett kompetent team och höga ambitioner, men vi har inte lyckats skapa den utveckling vi planerade för under de senaste åren, säger styrelseordförande Cecilie Eriksrud.
Schibsted ökade sitt ägande i Inzpire.me till 90 procent under 2023, med mål om att vidareutveckla bolagets self-service-plattform som en skalbar intäktsmodell inom influencer marketing. Marknaden visade sig dock fortfarande vara beroende av manuell anpassning och personlig rådgivning.
– Inzpire.me har varit en pionjär inom teknik för automatiserad influencer marketing. Men vi ser att betalningsviljan för helautomatiserade lösningar i den här kategorin fortfarande är begränsad. Därför väljer vi nu att fokusera vidare på Max Social, som erbjuder skräddarsydda och personligt drivna lösningar för profiler och varumärken, säger Eriksrud, som även är vd för Max Social.
Tror på influencer marketing
Hon understryker att beslutet inte förändrar koncernens tilltro till influencer marketing som kanal. Max Social, som har en tydlig tillväxtstrategi och en stark portfölj, blir Schibsteds primära satsning inom området framöver.
Nedläggningen av driften av Inzpire.me innebär att samtliga anställningar i bolaget upphör. Totalt berörs 16 anställda i Norge, Sverige och Lettland.
– Det här är skickliga, erfarna och kompetenta yrkespersoner och kollegor som vi är stolta över att ha haft med i teamet. Vi hoppas att branschen tar tillfället i akt att engagera dessa duktiga människor vidare, säger Eriksrud.
Processen genomförs i nära och ordnad dialog med anställda, kunder och samarbetspartners, i enlighet med aktiebolagslagens bestämmelser.
”Timingen var inte rätt”
Grundarna av Inzpire.me, Marie Mostad och Mats Lyngstad, säger i ett gemensamt uttalande:
– Det har varit ett stort privilegium att bygga Inzpire.me från idé till en ledande teknologiplattform inom influencer marketing. Tillsammans med ett fantastiskt team har vi skapat något vi är stolta över och haft glädjen att samarbeta med tusentals kreatörer, varumärken och byråer genom åren.
– Schibsted kunde ha varit ett bra hem för vidare tillväxt, men timingen var inte rätt. Vi är tacksamma för resan, för alla vi har arbetat med, och för den lärdom vi tar med oss vidare.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Cecilie Eriksrud, styrelseordförande, Inzpire.me och vd Max Social. Telefon: +47 954 92 829
E-post: cecilie.eriksrud@schibsted.no
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2 450 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum