Schibsted

Schibsted lägger ner Inzpire.me – fortsätter satsningen på Max Social

Dela

Styrelsen i Inzpire.me har beslutat att avveckla tech-bolaget, som sedan 2017 har utvecklat en plattform för automatiserad köp och försäljning av influencer marketing. Beslutet är en del av en bredare strategisk genomgång inom koncernen, där Schibsted under de senaste tolv månaderna har genomfört ett flertal åtgärder för att säkerställa långsiktig lönsamhet och fokus.

– Vi har haft ett skickligt team och höga ambitioner, men vi har inte lyckats skapa den utveckling vi planerat de senaste åren, säger Cecilie Eriksrud, styrelseordförande i Inzpire.me. Foto: Schibsted
– Vi har haft ett skickligt team och höga ambitioner, men vi har inte lyckats skapa den utveckling vi planerat de senaste åren, säger Cecilie Eriksrud, styrelseordförande i Inzpire.me. Foto: Schibsted

– Det är med tungt hjärta vi i styrelsen har kommit fram till att vägen vidare för Inzpire.me inte är hållbar, varken ekonomiskt eller strategiskt. Vi har haft ett kompetent team och höga ambitioner, men vi har inte lyckats skapa den utveckling vi planerade för under de senaste åren, säger styrelseordförande Cecilie Eriksrud.

Schibsted ökade sitt ägande i Inzpire.me till 90 procent under 2023, med mål om att vidareutveckla bolagets self-service-plattform som en skalbar intäktsmodell inom influencer marketing. Marknaden visade sig dock fortfarande vara beroende av manuell anpassning och personlig rådgivning.

– Inzpire.me har varit en pionjär inom teknik för automatiserad influencer marketing. Men vi ser att betalningsviljan för helautomatiserade lösningar i den här kategorin fortfarande är begränsad. Därför väljer vi nu att fokusera vidare på Max Social, som erbjuder skräddarsydda och personligt drivna lösningar för profiler och varumärken, säger Eriksrud, som även är vd för Max Social.

Tror på influencer marketing

Hon understryker att beslutet inte förändrar koncernens tilltro till influencer marketing som kanal. Max Social, som har en tydlig tillväxtstrategi och en stark portfölj, blir Schibsteds primära satsning inom området framöver.

Nedläggningen av driften av Inzpire.me innebär att samtliga anställningar i bolaget upphör. Totalt berörs 16 anställda i Norge, Sverige och Lettland.
– Det här är skickliga, erfarna och kompetenta yrkespersoner och kollegor som vi är stolta över att ha haft med i teamet. Vi hoppas att branschen tar tillfället i akt att engagera dessa duktiga människor vidare, säger Eriksrud.

Processen genomförs i nära och ordnad dialog med anställda, kunder och samarbetspartners, i enlighet med aktiebolagslagens bestämmelser.

”Timingen var inte rätt”

Grundarna av Inzpire.me, Marie Mostad och Mats Lyngstad, säger i ett gemensamt uttalande:

– Det har varit ett stort privilegium att bygga Inzpire.me från idé till en ledande teknologiplattform inom influencer marketing. Tillsammans med ett fantastiskt team har vi skapat något vi är stolta över och haft glädjen att samarbeta med tusentals kreatörer, varumärken och byråer genom åren.

– Schibsted kunde ha varit ett bra hem för vidare tillväxt, men timingen var inte rätt. Vi är tacksamma för resan, för alla vi har arbetat med, och för den lärdom vi tar med oss vidare.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Cecilie Eriksrud, styrelseordförande, Inzpire.me och vd Max Social. Telefon: +47 954 92 829
E-post: cecilie.eriksrud@schibsted.no

Nyckelord

Kontakter

Bilder

– Vi har haft ett skickligt team och höga ambitioner, men vi har inte lyckats skapa den utveckling vi planerat de senaste åren, säger Cecilie Eriksrud, styrelseordförande i Inzpire.me. Foto: Schibsted
– Vi har haft ett skickligt team och höga ambitioner, men vi har inte lyckats skapa den utveckling vi planerat de senaste åren, säger Cecilie Eriksrud, styrelseordförande i Inzpire.me. Foto: Schibsted
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2 450 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Schibsted osti TV4:n ja MTV:n Telia Companylta – yrityskauppa astui voimaan1.7.2025 10:10:40 CEST | Pressmeddelande

Schibsted ilmoitti tänään yrityskaupan voimaantulosta: Telia Companyn TV/Media-liiketoiminta (TVM) eli Ruotsin TV4 ja Suomen MTV ovat nyt siirtyneet Schibstedin omistukseen. Yrityskauppa on merkittävä askel kohti vahvempaa ja yhtenäisempää Pohjoismaista mediabrändien kotia, jossa yhdistyy luotettava journalismi ja mukaansatempaavat sisällöt kaikilla alustoilla, kaikissa formaateissa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye