Ny rapport: Särkrav på bussar kostar över en miljard kronor
Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.

Kostnaderna för kollektivtrafiken ökar, samtidigt som resandet ännu inte återhämtat sig efter pandemin. Regionernas biljettintäkter har minskat och den upphandlade kollektivtrafiken blir allt dyrare. Under flera år har Sveriges Bussföretag påtalat vikten av att följa den gemensamma nordiska standarden för bussar – Bus Nordic – i offentliga upphandlingar. Trots detta avviker många regioner, vilket leder till betydande kostnadsökningar.
– Det handlar om en miljard kronor som hade kunnat användas till fler turer, bättre service och klimatsmarta transporter i enlighet med vårt mål: 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva. Det är första gången vi kan visa den samlade kostnaden för särkraven, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Rapporten visar bland annat:
-
I Stockholm kostar varje buss i snitt 50 000 kronor mer än om Bus Nordic följts – en merkostnad på 110 miljoner kronor.
-
Västtrafik avviker med 200 000 kronor per buss – totalt 340 miljoner kronor.
-
Skånetrafiken har de dyraste kraven: 400 000 kronor extra per buss – sammanlagt 440 miljoner kronor.
-
Övriga regioner står för minst 250 miljoner kronor i merkostnader.
Totalt uppgår den extra kostnaden till över 1,1 miljarder kronor för Sveriges bussflotta.
– Standardisering gynnar alla. Det sänker kostnader, förenklar upphandlingar och gör det lättare att flytta bussar där de behövs, fortsätter Anna Grönlund.
BusNordic är en gemensam nordisk branschstandard - även kollektivtrafik branschens aktörer i Finland, Norge och Island stödjer officiellt standarden. Nu krävs det att regionerna agerar.
Nyckelord
Kontakter
Yasemin CelebiKommunikatör Sveriges Bussföretag
yasemin.celebi@transportforetagen.seSveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. I dag har vi drygt 250 medlemsföretag med cirka 26 000 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser. Läs mer på sverigesbussforetag.se
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Regeringen hörsammar drönarbranschens larmsignaler19.12.2025 09:40:03 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen nu ger Transportstyrelsen i uppdrag att tydliggöra sitt arbete för säker drönaranvändning och samverkan mellan myndigheter. Det är ett viktigt besked för en bransch som länge efterfrågat just bättre samordning, mer ändamålsenliga regler och snabbare processer.
Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!18.12.2025 15:48:24 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum