Ny organisation skapar framtidens medieprodukter
Schibsted samlar all produktutveckling i en ny organisation under ledning av CPO Espen Sundve. Med 230 personer organiserade i helt nya teams ska Schibsted skapa framtidssäkrad och skalbar teknologi med ambitionen att forma Nordens ledande mediehus.

Syftet är att kraftsamla bakom ökad digital lönsamhet för att frigöra kapacitet till ett mer målinriktat fokus på nästa generations nyhetskonsumenter och AI-driven innovation.
Som ett första steg i att bygga gemenskap och samsyn samlades nyligen alla medarbetare i produktorganisationen i Stockholm. Fokus var att träffa de nya teamen och att samlas kring riktning och prioriteringar.
– Det är fantastiskt kul att träffa alla nya kollegor och prata om vart vi är på väg. Det är imponerande vilken nyfikenhet, engagemang och kompetens det finns i det här gänget, det bådar gott för framtiden, säger Espen Sundve.
Schibsteds medieprodukter har ett starkt utgångsläge med banbrytande innovation inom personalisering samt nya format inom ljud och video. Dessutom snabb framfart inom generativ AI, nu senast med Hej Aftonbladet och den norska kollegan Hei VG. Samtidigt står branschen inför en extremt utmanande ekonomisk situation.
– Med digitala intäkter som inte kompenserar fullt ut för fallande printintäkter måste vi ta radikala och smarta grepp för att förenkla och effektivisera vår struktur, säger Espen Sundve.
Den nya produktorganisationen är uppbyggd kring gemensamma team som ansvarar för alla delar av kärnan i en nyhetsprodukt. Det inkluderar allt från förstasidor, artikelformatering, video, ljud och live-upplevelser till inloggning, personalisering, native-appar, CMS, data och analys. Dessa gemensamma team har ett tydligt mandat att utveckla och leverera lösningar som fungerar för hela produktportföljen – hela vägen ut till slutanvändarna. Samtidigt säkerställs varje varumärkes unika behov genom att produktkompetens finns kvar nära redaktionerna.
– Genom att minska komplexiteten och standardisera plattformar kan vi både höja takten och sänka kostnaderna, vilket stärker vår konkurrenskraft i en tuff marknad och gör oss mer hållbara långsiktigt, säger Espen Sundve.
I den nya produktorganisationen stärks fokus på dataanalys. Genom att arbeta mer datadrivet och insiktsbaserat ska Schibsted säkerställa att produkter och tjänster utvecklas med största möjliga relevans. Användarens behov och beteenden ska alltid vara den främsta drivkraften för innovation och prioritering. Detta blir extra viktigt i en tid då användarnas beteendemönster förändras i rekordfart.
Med den nya strukturen i produktorganisationen står Schibsted bättre rustat för att möta en snabbt föränderlig marknad – och fortsätta utveckla medieprodukter som sätter användaren först.
Bredd och spets i nya ledningsgruppen
Schibsteds nya produktorganisation leds av Espen Sundve, Chief Product Officer. Med mångårig erfarenhet av produktutveckling och teknologi i mediebranschen och e-handel (Oda, Mathem) har han med sig viktiga erfarenheter för att bygga den nya organisationen. Med på resan har han en ledningsgrupp med bred erfarenhet från journalistik, teknik, design, data och produktutveckling. Gruppen består av:
Ola Stenberg – Content Development 🇳🇴
Leder utvecklingen av hela innehållslivscykeln – med ansvar för verktyg och användar upplevelser inom text, video, livesport, print och redaktionell data.
Moa Gårdh – User Development 🇸🇪
Ansvarar för hela användarresan, från startsidor och personalisering till smidiga inloggningsflöden – med målet att skapa relevanta och engagerande upplevelser.
Frode Haugland Pedersen – Performance 🇳🇴
Säkerställer att den gemensamma produktutvecklingen ger effekt genom optimering och lokal anpassning i nära samspel med redaktion och affär.
Jim Refsnes – Technology Enablement 🇳🇴
Leder den tekniska infrastrukturen som binder ihop produktorganisationen
Ludwig Krokstedt – Data Enablement 🇸🇪
Ansvarar för dataplattformen och insiktsdrivna arbetssätt genom skalbara datalösningar för hela organisationen.
Ebba Linde – Product Enablement 🇸🇪
Leder målstyrning, produktportföljhantering och strategiprocesser – med fokus på riktning, prioritering och effekt i organisationens arbete.
Thea Browne Gurholt – People Business Partner 🇳🇴
Driver den strategiska HR-agendan för produktorganisationen med fokus på kultur, ledarskap och teamutveckling.
Sara Gustafsson – Finance Partner 🇸🇪
Ansvarar för finansiell styrning, uppföljning och resursallokering i produktområdet.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2 450 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum