Schibsted

Ny organisation skapar framtidens medieprodukter

Dela

Schibsted samlar all produktutveckling i en ny organisation under ledning av CPO Espen Sundve. Med 230 personer organiserade i helt nya teams ska Schibsted skapa framtidssäkrad och skalbar teknologi med ambitionen att forma Nordens ledande mediehus.

Schibsteds nya produktledning samlad i Stockholm: CPO Espen Sundve i mitten, flankerad av (fr. v.) Thea Browne Gurholt, Jim Refsnes, Ludwig Krokstedt, Ebba Linde, Frode Haugland Pedersen, Moa Gårdh, Sara Gustafsson och Ola Stenberg. Foto: Magnus Sandberg / Schibsted
Schibsteds nya produktledning samlad i Stockholm: CPO Espen Sundve i mitten, flankerad av (fr. v.) Thea Browne Gurholt, Jim Refsnes, Ludwig Krokstedt, Ebba Linde, Frode Haugland Pedersen, Moa Gårdh, Sara Gustafsson och Ola Stenberg. Foto: Magnus Sandberg / Schibsted

Syftet är att kraftsamla bakom ökad digital lönsamhet för att frigöra kapacitet till ett mer målinriktat fokus på nästa generations nyhetskonsumenter och AI-driven innovation. 

Som ett första steg i att bygga gemenskap och samsyn samlades nyligen alla medarbetare i produktorganisationen i Stockholm. Fokus var att träffa de nya teamen och att samlas kring riktning och prioriteringar.

– Det är fantastiskt kul att träffa alla nya kollegor och prata om vart vi är på väg. Det är imponerande vilken nyfikenhet, engagemang och kompetens det finns i det här gänget, det bådar gott för framtiden, säger Espen Sundve.

Schibsteds medieprodukter har ett starkt utgångsläge med banbrytande innovation inom personalisering samt nya format inom ljud och video. Dessutom snabb framfart inom generativ AI, nu senast med Hej Aftonbladet och den norska kollegan Hei VG. Samtidigt står branschen inför en extremt utmanande ekonomisk situation.  

– Med digitala intäkter som inte kompenserar fullt ut för fallande printintäkter måste vi ta radikala och smarta grepp för att förenkla och effektivisera vår struktur, säger Espen Sundve. 

Den nya produktorganisationen är uppbyggd kring gemensamma team som ansvarar för alla delar av kärnan i en nyhetsprodukt. Det inkluderar allt från förstasidor, artikelformatering, video, ljud och live-upplevelser till inloggning, personalisering, native-appar, CMS, data och analys. Dessa gemensamma team har ett tydligt mandat att utveckla och leverera lösningar som fungerar för hela produktportföljen – hela vägen ut till slutanvändarna. Samtidigt säkerställs varje varumärkes unika behov genom att produktkompetens finns kvar nära redaktionerna. 

– Genom att minska komplexiteten och standardisera plattformar kan vi både höja takten och sänka kostnaderna, vilket stärker vår konkurrenskraft i en tuff marknad och gör oss mer hållbara långsiktigt, säger Espen Sundve.

I den nya produktorganisationen stärks fokus på dataanalys. Genom att arbeta mer datadrivet och insiktsbaserat ska Schibsted säkerställa att produkter och tjänster utvecklas med största möjliga relevans. Användarens behov och beteenden ska alltid vara den främsta drivkraften för innovation och prioritering. Detta blir extra viktigt i en tid då användarnas beteendemönster förändras i rekordfart. 

Med den nya strukturen i produktorganisationen står Schibsted bättre rustat för att möta en snabbt föränderlig marknad – och fortsätta utveckla medieprodukter som sätter användaren först.

Bredd och spets i nya ledningsgruppen

Schibsteds nya produktorganisation leds av Espen Sundve, Chief Product Officer. Med mångårig erfarenhet av produktutveckling och teknologi i mediebranschen och e-handel (Oda, Mathem) har han med sig viktiga erfarenheter för att bygga den nya organisationen. Med på resan har han en ledningsgrupp med bred erfarenhet från journalistik, teknik, design, data och produktutveckling. Gruppen består av: 

Ola StenbergContent Development 🇳🇴
Leder utvecklingen av hela innehållslivscykeln – med ansvar för verktyg och användar upplevelser inom text, video, livesport, print och redaktionell data.

Moa GårdhUser Development 🇸🇪
Ansvarar för hela användarresan, från startsidor och personalisering till smidiga inloggningsflöden – med målet att skapa relevanta och engagerande upplevelser.

Frode Haugland PedersenPerformance 🇳🇴
Säkerställer att den gemensamma produktutvecklingen ger effekt genom optimering och lokal anpassning i nära samspel med redaktion och affär.

Jim RefsnesTechnology Enablement 🇳🇴
Leder den tekniska infrastrukturen som binder ihop produktorganisationen 

Ludwig KrokstedtData Enablement 🇸🇪
Ansvarar för dataplattformen och insiktsdrivna arbetssätt genom skalbara datalösningar för hela organisationen.

Ebba LindeProduct Enablement 🇸🇪
Leder målstyrning, produktportföljhantering och strategiprocesser – med fokus på riktning, prioritering och effekt i organisationens arbete.

Thea Browne GurholtPeople Business Partner 🇳🇴
Driver den strategiska HR-agendan för produktorganisationen med fokus på kultur, ledarskap och teamutveckling.

Sara Gustafsson – Finance Partner 🇸🇪
Ansvarar för finansiell styrning, uppföljning och resursallokering i produktområdet.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsteds nya produktledning samlad i Stockholm: CPO Espen Sundve i mitten, flankerad av (fr. v.) Thea Browne Gurholt, Jim Refsnes, Ludwig Krokstedt, Ebba Linde, Frode Haugland Pedersen, Moa Gårdh, Sara Gustafsson och Ola Stenberg. Foto: Magnus Sandberg / Schibsted
Schibsteds nya produktledning samlad i Stockholm: CPO Espen Sundve i mitten, flankerad av (fr. v.) Thea Browne Gurholt, Jim Refsnes, Ludwig Krokstedt, Ebba Linde, Frode Haugland Pedersen, Moa Gårdh, Sara Gustafsson och Ola Stenberg. Foto: Magnus Sandberg / Schibsted
Ladda ned bild
Hela produktorganisationen samlad i Stockholm för gemensam uppstart – 230 medarbetare från hela Schibsted på plats för att bygga kultur, riktning och lagkänsla. Foto: Magnus Sandberg / Schibsted
Hela produktorganisationen samlad i Stockholm för gemensam uppstart – 230 medarbetare från hela Schibsted på plats för att bygga kultur, riktning och lagkänsla. Foto: Magnus Sandberg / Schibsted
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2 450 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Schibsted osti TV4:n ja MTV:n Telia Companylta – yrityskauppa astui voimaan1.7.2025 10:10:40 CEST | Pressmeddelande

Schibsted ilmoitti tänään yrityskaupan voimaantulosta: Telia Companyn TV/Media-liiketoiminta (TVM) eli Ruotsin TV4 ja Suomen MTV ovat nyt siirtyneet Schibstedin omistukseen. Yrityskauppa on merkittävä askel kohti vahvempaa ja yhtenäisempää Pohjoismaista mediabrändien kotia, jossa yhdistyy luotettava journalismi ja mukaansatempaavat sisällöt kaikilla alustoilla, kaikissa formaateissa.

Schibsted lägger ner Inzpire.me – fortsätter satsningen på Max Social25.6.2025 09:39:02 CEST | Pressmeddelande

Styrelsen i Inzpire.me har beslutat att avveckla tech-bolaget, som sedan 2017 har utvecklat en plattform för automatiserad köp och försäljning av influencer marketing. Beslutet är en del av en bredare strategisk genomgång inom koncernen, där Schibsted under de senaste tolv månaderna har genomfört ett flertal åtgärder för att säkerställa långsiktig lönsamhet och fokus.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye