Konsumenter kan nu beräkna ränteskillnadsersättning med ny kalkyl
Från och med den 1 juli gäller nya regler för ränteskillnadsersättning. På Konsumenternas Bank- och finansbyrås webbplats kan bolånetagare läsa mer och även använda den uppdaterade kalkylen för att räkna ut sin eventuella ränteskillnadsersättning.

De nya reglerna gäller bolån där räntan bundits från den 1 juli och framåt. För bolån vars ränta bundits tidigare gäller fortfarande de gamla reglerna för ränteskillnadsersättning.
Förändringen innebär att ränteskillnadsersättningen inte längre kommer att baseras på den bundna räntan i låneavtalet, utan på den så kallade swapräntan. Genom att räkna på swapräntan så baseras ersättningen på långivarens möjligheter att hantera ränterisken snarare än den ränta som låntagaren har fått. Syftet med regleringen är att göra det enklare och billigare för konsumenter att säga upp bundna lån i förtid.
- Vår kalkyl för ränteskillnadsersättning är en av de mest besökta sidorna på vår webbplats. Vi har nu uppdaterat vår kalkyl så att det också går att räkna i enlighet med de nya reglerna. Konsumenter kan därmed även fortsättningsvis ta fram underlag som kan användas i förhandlingar och diskussioner med banken, säger Ulrika Andersdotter, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå och ansvarig för bolån.
Den swapränta som används i beräkningen ska ha en räntebindningstid som motsvarar den för lånet. Räntebindningstiden avser både den som låntagaren ursprungligen band på och den återstående räntebindningstiden vid den dag låntagaren vill lösa lånet. Sådana uppgifter är inte lätt för en vanlig konsument att få fram. Det nya verktyget på konsumenternas.se ger möjlighet för konsumenten att granska bankens uppgifter med information från en oberoende källa.
– Resultatet i vår kalkyl kan skilja sig något från det som banken lämnar. Om det är en större skillnad mellan vår uträkning och bankens besked om ränteskillnadsersättning, kan det vara bra att ta upp frågan med banken. Kalkylen är tänkt som ett stöd för konsumenten att bättre förstå kostnaden och kunna ställa frågor vid behov, säger Ulrika Andersdotter.
Uppdateringen av kalkylen innebär att konsumenter kan räkna på eventuell ränteskillnadsersättning oavsett när de band räntan eftersom även de äldre beräkningsmodellerna finns kvar i verktyget. Det viktiga för att få en korrekt beräkning är att vara noga med att ange rätt datum för när räntan bands.
På Konsumenternas webbplats så kan du läsa mer om hur beräkningarna för ränteskillnadsersättningen går till – både enligt de gamla och de nya reglerna.
Nyckelord
Kontakter
Ulrika AndersdotterKonsumenternas bank- och finansbyrå
Tel:073-065 74 74ulrika.andersdotter@konsumenternas.sePatrick RydénChefKonsumenternas Bank- och finansbyrå
Tel:08-522 89 81Tel:079-143 46 07patrick.ryden@konsumenternas.seLänkar
Om Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Bank- och finansbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom bank- och finans. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1994. Vi är en stiftelse som har Finansinspektionen, Konsumentverket, Svenska Bankföreningen, Fondbolagens Förening och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Rätt reseförsäkring för utlandsresan4.6.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Se till att vara rätt försäkrad på sommarens utlandsresa. Ofta räcker det med en hemförsäkring. Det menar Konsumenternas Försäkringsbyrå som ger tips för en tryggare resa, både inför avfärd och under resans gång.
Är husbilen rätt försäkrad?22.4.2025 07:35:00 CEST | Pressmeddelande
Inför husbilssäsongen har Konsumenternas Försäkringsbyrå uppdaterat sin jämförelse av husbilsförsäkringar. För den som äger en husbil, eller planerar att hyra en, är det bra att ha koll på försäkringen. Det finns stora skillnader mellan försäkringsbolagen – både i villkor och ersättningsnivåer.
Spärrade konton och anhörigfrågor gör konsumenter oroliga18.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Konsumenternas Bank- och finansbyrå hanterade 9 100 ärenden från konsumenter under 2024. Det innebär att 200 personer i veckan fått stöd och vägledning. Uppsagda och spärrade konton var det vanligaste klagomålet förra året. De har fördubblats de senaste fem åren. Även frågor från anhöriga som upplever problem att hjälpa sina nära och kära med bankärenden har ökat.
Ny oberoende jämförelse av elbilsförsäkringar18.2.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
När det är dags att försäkra elbilen är det bra att ha koll på fler saker än priset. Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört innehållet i olika bilförsäkringar och identifierat några viktiga skillnader när det gäller elbilar.
Ny jämförelse och rankning av barnförsäkringar3.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är stora skillnader i pris på barnförsäkringar. Den ersättning som betalas ut varierar också kraftigt mellan försäkringsbolagen. Det visar en ny oberoende jämförelse av barnförsäkringar som Konsumenternas Försäkringsbyrå presenterar idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum