KO stämmer mobiloperatören Hallon
Företaget Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder med frågor och problem bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer. Men det anges bara i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen. Inte under ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support” där man sannolikt letar om man behöver kontakta företaget.
Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.
KO: Svårt få hjälp
–Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.
Företagets chattbot påstår också att företaget inte har någon kundservice via telefon. Om konsumenten insisterar svarar chattbotten ”Berry” att den inte förstod frågan.
KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.
Bakgrund: brister i kundtjänster
Konsumentverket granskade 2023 hur tillgängliga en rad företags kundtjänster var. Anledningen var att många anmälningar till myndigheten visade att kunderna hade svårt att nå företagen för att få hjälp med problem som uppstått.
Kontakter
Kontakt: Konsumentverkets presstjänst tfn 054-194020, press@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum