Kontrollera bilen du köper – chassinumret visar både tillverkningsland och modellår
Bilmarknaden är komplex, för köpare gäller det att vara påläst. Märkenas bilmodeller tillverkas runt om på jorden, och att ta reda på bilens tillverkningsland är en allt vanligare fråga. – Det är enkelt att ta reda på, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.
Att identifiera var en bil är tillverkad är enklare än man kan tänka sig. Allt du behöver göra är att titta på chassinumret – även kallat VIN (Vehicle Identification Number) – som du hittar i nedersta vänstra hörnet av vindrutan, sett utifrån bilen. VIN-systemet som det ser ut idag infördes 1981. Det första tecknet eller de två första visar i vilket land bilen är tillverkad.
– Särskilt i ett läge med höga och ganska olika tullar, kan det vara en idé för bilköpare som vill vara säkra på att få så mycket bil för pengarna som möjligt, och inte betala tullar stället, att kontrollera bilens ursprung på egen hand, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
– Det är alltså enkelt att ta reda på. Förutom tillverkningsland är en annan vanlig fråga som också har sitt svar i chassinumret bilens rätta modellår, eftersom det kan skilja från det år bilen är tillverkad, säger Carl-Erik Stjernvall.
Chassinummer för bilar med ett svenskt registreringsnummer hittar man i vägtrafikregistret som finns hos Transportstyrelsen på sidan Fordonsuppgifter på transportstyrelsen.se, under fliken fordonsidentitet efter att man fyllt i registreringsnumret. Observera att många andra sidor på nätet som erbjuder gratis fordonsinformation kan ha dolt chassinumret bakom en betalvägg.
När det gäller modellår råder ibland en viss osäkerhet eftersom det kan skilja en hel del i pris beroende på bilens årsmodell. Det blir lätt krångligt eftersom en bil av modellår 2025, i 2025 års utförande, kan ha tillverkats i september 2024.
Bilens modellår indikeras av det tionde tecknet från vänster, alltså det åttonde bakifrån. Systemet går i cykler, A–Y används igen vart 30:e år.
– Ett annat problem är att bilhandlare förstås gärna säljer en så ny bil som möjligt, men när det blir dags för inbyte kan de som är oseriösa luras och få en att tro att bilen är en årsmodell äldre, och sätta ett lägre pris, vilket förstås är fult. Men här kan man alltså enkelt kontrollera själv vilket modellår bilen har, säger Carl-Erik Stjernvall.
Här är en lista över de mest vanliga tillverkningsländerna, och koder för årsmodell:
1, 4, 5 = USA
2 = Kanada
3 = Mexiko
J = Japan
KL–KR = Sydkorea
L = Kina
MA–ME = Indien
NL–NR = Turkiet
RF–RG = Taiwan
SA–SM = Storbritannien
SN–ST, W = Tyskland
SU–SZ = Polen
TA–TH = Schweiz
TJ–TP = Tjeckien
TR–TV = Ungern
TW–T1 = Portugal
VA–VE = Österrike
VF–VR = Frankrike
VS–VW = Spanien
XL–XM = Nederländerna
X3–X0 = Ryssland
YA–YE = Belgien
YF–YK = Finland
YS–YW = Sverige
ZA–ZR = Italien
Kod* Årsmodell
Y 2000
1 2001
2 2002
3 2003
4 2004
5 2005
6 2006
7 2007
8 2008
9 2009
A 2010
B 2011
C 2012
D 2013
E 2014
F 2015
G 2016
H 2017
J 2018
K 2019
L 2020
M 2021
N 2022
P 2023
R 2024
S 2025
* Bokstäverna I, O, Q, U, Z används inte för att undvika förväxling med siffror eller andra bokstäver.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum