Skärmar i bilen måste granskas
Att göra enkla inställningar på pekskärm i bilen tar mycket uppmärksamhet från körningen, det krävs mer forskning för att få tillverkarna att ta tillbaka knapparna i kontrollpanelen.
Inför teståret 2026 kommer den europeiska bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAP att kräva att bilar har fysiska knappar för en rad funktioner för att kunna få högsta betyg, fem stjärnor. Det är välkommet att de agerar, men mer underlag måste också samlas in.
– Det är inte så förvånande att inbyggda digitala skärmar i bilen är en distraktion säger Jacob Sidenvall från riksförbundet M Sverige. Mobiltelefonanvändning ger böter i trafiken men idag kommer meddelanden och information upp även på bilens skärm, som bara blir större och större.
I Norge presenterades förra året de första europeiska forskningsresultaten på hur mycket tid som ett antal vanliga uppgifter i bilens infotainmentsystem kräver. Men redan 2020 kunde läsarna av Tidningen Motor (nr 4/5 2020) ta del av problematiken.
– Att justera saker via skärm tar mycket mer tid och uppmärksamhet jämfört med att göra det med en fysisk knapp eller ett vred, säger Jacob Sidenvall. Det är inte så konstigt. Den digitala miljön är mindre förutsägbar än en knapp som sitter där den sitter, och väldigt ofta tvingas blicken bort från trafiksituationen för att se till så att fingrarna hamnat rätt. Det blir en distraktion i flera moment: först vänds blicken mot skärmen, sedan flyttas handen tillsammans med blicken och sist måste man ofta använda synen för att bekräfta att man fått till rätt inställning.
Det är värdefulla sekunder som tas från körningen. I högre hastigheter kan mycket hända under tiden man tittar på bilens skärm. Kör man i 60 km/tim har man rört sig 30 meter på bara två sekunder. Den norska studien fann att deltagarna tittade bort från vägen i korta stunder tills uppgiften var löst. För att byta till en specifik låt på musikspelaren användes i genomsnitt 23,5 sekunder där 12,3 av dem användes till att hålla koll på vägen och 10,2 sekunder (uppdelat i flera kortare blickar) till att titta på skärmen.
– Det är glädjande att säkerhetsmedvetenheten ökat och att biltillverkare redan meddelat att de kommer att återgå till knappar för kontrollpaneler säger Jacob Sidenvall. Men det är också viktigt att vi får mer information om detta fenomen. En mindre studie i Norge, vår artikel från 2020 och ett reportage i Vi Bilägare är en bra början men ska bilindustrin övertygas krävs sannolikt fler studier från internationella aktörer. Under tiden måste vi som vistas på vägarna inse hur farliga skärmarna kan vara och hantera dem klokt.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum