Länsplanerna är vägen framåt för mittsepareringen
För att minska antalet frontalkrockar måste fler vägar mittsepareras, och för det krävs ännu större satsningar på länsplanerna.
Infrastrukturbudgeten fördelas mellan den nationella planen och de regionala planerna. Den del som regionerna får fatta beslut om finansierar också järnväg, riksvägar och länsvägar ute i landet. Det innebär att politiska prioriteringar på länsnivå påverkar trafiksäkerheten. Något som måste belysas när arbetet med att separera mötande trafik saktar in.
Trafikverkets genomgång av förra årets dödsolyckor talar sitt tydliga språk: frontalkrockar är fortfarande en olyckskategori där dödligheten är mycket stor. Därför är mittseparering, att hinder sätts upp mellan mötande körfält, en av de viktigaste trafiksäkerhetsåtgärderna.
Men antalet mil väg som varje år förses med mitträcke eller vajer minskar.
– När man började arbetet med att mötesseparera vägarna fick man till ungefär 25 mil per år, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. Men nu ser det annorlunda ut. Man har tappat takten och får bara till 6 mil mötesseparering årligen under de senaste åren.
För att minska riskerna har Trafikverket i stället sänkt hastighetsgränsen på många vägar, från 90 km/h till 80. Det har presenterats som en tillfällig lösning, men har på många ställen blivit ett alternativ till att investera i förbättrade vägar.
– Vi ser tydligt att våra snabbaste vägar, 120-vägarna, också är några av våra säkraste säger Jacob Sidenvall. Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll.
För att få fart på arbetet med att separera körfälten är det viktigt att de så kallade länsplanerna får tillräcklig finansiering.
-Fokus måste flyttas från den statliga budgeten till länsplanerna, säger Jacob Sidenvall. Då kan det frigöras medel till vägar som förvaltas av regionerna.
I den senaste infrastrukturbudgeten gjorde regeringen ovanligt stora satsningar på vägarnas underhåll, också på länsplanerna. Det är pengar som regionpolitikerna får besluta om och som går till att rusta upp eller bygga nytt på vägarna kring våra mellanstora städer. Men höjningen har gjorts efter flera decennier av underfinansiering. Och andelen pengar som regionpolitikerna fått att förfoga över har sjunkit.
– På ganska kort tid har andelen av den totala infrastrukturbudgeten som går till länsplanerna sjunkit från femton till tio procent säger Jacob Sidenvall. Det handlar förstås delvis om att det skett stora tillskott, men vill man nå ett genombrott i trafiksäkerhetsarbetet bör man hålla ögonen på den siffran. Det är också avgörande att våra regionpolitiker inser att de kan göra stora insatser för trafiksäkerheten genom att fortsätta arbetet med mittseparering av de vägar som man förvaltar.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum