Circle K Sverige AB

Glass, korv och snacks - så smakade sommaren längs Sveriges vägar

Dela

Sommaren 2025 har klassiska rätter och smaker dominerat längs vägen, men det finns regionala skillnader som överraskar. Circle K:s försäljningsstatistik visar tydligt hur svenskarnas smaklökar skiljer sig - inte bara från förra året, utan också från olika delar av landet.

När svenskarna ger sig ut på vägarna under sommaren är mönstren tydliga. Vi gillar det vi känner igen. Sommarens mest sålda maträtt på Circle K:s stationer var en klassisk grillkorv i French Hot Dog-bröd, medan GB Daimstrut var sommarens ohotade etta på glassfronten. Kexchokladen dominerar vad gäller godis, följt av Snickers och Ahlgrens bilar. Men tittar man närmare på statistiken finns några tydliga skiftningar från förra året. 

  • Det finns verkligen klassiker längs vägen och det handlar nog om en kombination av smaker man gillar, känner igen och vad som faktiskt är mer eller mindre praktiskt att äta i bilen. Samtidigt är det uppenbart att svenskarna fått upp ögonen för nya favoriter under sommaren, något som kanske främst märks på glassfronten, säger Olof Tidbeck, Senior Manager Foodservices på Circle K.


Svenskarnas glassvanor har skiftat sedan förra sommaren. Bland annat har klassikern Magnum Mandel trillat från en andra till fjärdeplats. Andraplatsen har istället tagits över av GB Sandwich. Glassar som Tip Top, Piggelin och Twister har också ökat i popularitet längs Sveriges vägar. 

I Värmland, Kronoberg, Jönköping och Dalarna toppas dock listorna av mjukglass istället för Daimstruten. Gotland sticker ut med GB Sandwich på första plats och Sitting Bull från Triumfglass på topp 10, något som är unikt för länet. 

  • Precis som förra sommaren är det Coca-Cola och French Hot Dog som fortsätter att dominera. Men vi ser att våra kebabrullar fortsätter att öka i popularitet och att sockerfria dryckesalternativ växer, där Coca-Cola Zero passerat Red Bull som den näst mest populära drycken, fortsätter Olof Tidbeck. 

En rykande kopp kaffe längs vägen hör den svenska bilsemestern till. Men allra mest i Jönköping, Halland och Blekinge där det dracks mest kaffe under sommaren 2025. I Stockholm åker man helst runt i en nytvättad bil, då man är länet som tvättar bilen i störst utsträckning, följt av Gotland och Blekinge. 

  • Vi ser det som en del av vårt uppdrag att kunna erbjuda både de trygga klassikerna och nya smakupplevelser. Att äta gott längs vägen ger inte bara en trevligare resa, utan också en bättre säkerhet för nödvändiga pauser och möjlighet att fylla på med nödvändig energi, avslutar Olof Tidbeck. 


Topplistor per kategori:


Kall dryck:
1. Coca-Cola
2. Coca-Cola Zero
3. Red Bull
4. Pepsi Max
5. Powerking

Mat:
1. Korv
2. Mackor
3. Fikabröd
4. Kebabrulle
5. Sallad 

Glass:
1. GB Daimstrut 
2. GB Sandwich
3. GB Tip Top
4. GB Magnum Mandel 
5. GB Magnum Strawberry White

Godis: 
1. Kexchoklad
2. Snickers
3. Ahlgrens bilar
4. Sportlunch 
5. Marabou dubbelnougat

Om statistiken
Statistiken är framtagen genom en genomgång av Circle K:s försäljningssiffror på 278 stationer över hela landet under perioden 1 juni-31 juli 2025. Topplistorna är gjorda genom att se över procentuell fördelning inom respektive produktkategori.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om Circle K Sverige AB

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi har Sveriges största nätverk av ultrasnabbladdare för tung och lätt trafik. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Följ Circle K Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Circle K Sverige AB

Circle K ökar laddplatser med 69 % - ny hållbarhetsrapport visar snabb omställning7.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Circle K Sverige presenterar idag sin hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2024/25. Rapporten visar tydligt att elektrifieringen av transportsektorn tar fart. Under året ökade antalet laddplatser med 69 procent för personbilar och 93 procent för tung trafik på kedjans stationer. Samtidigt har tillgången till HVO100 byggts ut kraftigt, som ett viktigt komplement till el.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye