Hoppet har tänts för fordonsägare, men hotet finns kvar
Ett EU-förslag om vad som ska hända med uttjänta fordon hotade hundratusentals fordonsägare med tvångsskrotning. Efter ihärdigt arbete från Nätverk på gemensam väg har EU-parlamentet nu presenterat ett förslag som respekterar äganderätten.
– Det är en lättnad och ett steg i rätt riktning, men faran är inte över, säger Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg.
Efter att EU-kommissionen sommaren 2023 presenterade det så kallade ELV-förslaget, som angav vilka kriterier som ska avgöra om ett fordon ska bedömas som uttjänt och därmed vara föremål för tvångsskrotning, utan ersättning till fordonsägaren, har Nätverk på gemensam väg och dess 810 000 medlemmar varit starkt kritiska.
– Det ursprungliga förslagets egentliga syfte var att öka återvinningen och återbruket av material och delar hos framtidens bilar men omfattade även existerande fordon, förklarar Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg. Nätverkets huvudsakliga invändning var att det i förslaget inte fanns utrymme för rätten till privat egendom.
Med undantag för vissa historiska fordon skulle enligt förslaget ett fordon kunna bedömas som uttjänt och föremål för tvångsskrotning, utan ersättning och oavsett ägarens syfte med fordonet. Det hade i hög grad försvårat för fordonsentusiaster, motorsporten, fordonsbyggare och de som själva vill reparera och underhålla sina fordon.
– Nätverket har sedan dess uppvaktat politiker och tjänstemän på svensk och internationell nivå, från riksdagen till EU-parlamentet, säger Henrik Nyberg. Vi har mötts av förståelse, men saknat politiskt agerande från de folkvalda. Framför allt har en förklaring till hur äganderätten ska skyddas lyst med sin frånvaro.
I början av sommaren 2025 presenterade ministerrådet sitt förslag, som även om det innehöll vissa förbättringar för historiska fordon fortfarande utgjorde ett hot mot stora delar av fordonshobbyn och ägare av äldre fordon. Efter täta kontakter med ett stort antal EU-parlamentariker kan nätverket – och hundratusentals fordonsägare i Sverige – nu ändå se en ljusning. Den 9 september presenterade parlamentet sitt förslag som till stora delar tar nätverkets synpunkter i beaktande. Framför allt skyddas där äganderätten, genom att man förtydligar att det måste vara fordonsägaren som avgör om fordonet ska skrotas, repareras eller användas för reservdelar eller sparas för framtiden.
– Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss och insett det orimliga i att upphäva den grundlagsskyddade äganderätten för att skrota fordon som ägare har andra avsikter med, säger Henrik Nyberg.
Nu ska kommissionen, parlamentet och rådet i triloger under hösten enas om ett gemensamt förslag. Det är nätverkets förhoppning att parlamentets synpunkter kommer att väga tungt i de diskussionerna, annars kvarstår hotet mot fordonsägarnas intressen och ägande. Nätverket ser stora fördelar med ökad återvinning och återbruk inom fordonsbranschen, men anser det helt orimligt att fordonsägare mot sin vilja skulle kunna fråntas sin egendom.
I Nätverk på gemensam väg ingår:
American Car Club Sweden (ACCS)
Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
Riksförbundet M Sverige
Svenska Bilsportförbundet (SBF)
Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
Sveriges Motorcyklister (SMC)
Swedish Street Rod Association (SSRA)
TESTA i Sverige
Kontakter
Henrik NybergKommunikatör
Tel:072-076 23 11Henrik.Nyberg@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum