Fler privatleasar – färre anmäler, ännu färre får rätt
Hittills i år har privatleasingen ökat 20 procent. Samtidigt har anmälningarna gällande privatleasing till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, sjunkit rejält. – Sänkt ränta ger lägre hyra, det lockar förstås, men avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Från januari till augusti har 31 450 personer privatleasat en ny bil. Föregående år var sifforna 26 446 (2024) respektive 26 998 (2023), enligt statistik som Riksförbundet M Sverige sammanställt baserat på uppgifter från analysföretaget Vroom.
– Privatleasingen ökar av flera skäl. Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Från 383 till 111 ärenden
Under årets första två kvartal har väsentligt färre leasingtagare anmält en tvist gällande privatleasing till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, visar statistik från myndigheten. Från 383 ärenden januari–juni 2023 till 111 i år.
Att så många anmälningar inkom 2023 berodde framför allt på det stora missnöje som uppstod när avgiften för många privatleasingtagare höjdes kraftigt som en följd av att räntan steg hastigt under 2022–2023.
– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös. Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage, säger Carl-Erik Stjernvall.
Svårt att få rätt i ARN
Statistik visar att det är svårt för leasingtagare att få rätt i en tvist. Anmälare fick rätt i 39 procent av ärendena inom motorkategorin under 2024. När det gäller privatleasing var motsvarande siffra bara 16 procent.
– Avtalet och dess villkor är det enda som gäller. De kan vara väldigt byråkratiskt skrivna, och har man hamnat mellan stolarna eller att det uppstått problem är det ofta till fördel för leasinggivaren, exempelvis banken. Däremot är min uppfattning att den som anmäler ett oskäligt belopp för onormalt slitage till ARN kan få sin kostnad nedskriven ganska rejält, eftersom företagen ofta har svårt att visa skadorna eller att de orsakats av leasingtagaren, säger Carl-Erik Stjernvall.
Checklista privatleasing
- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.
- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.
- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.
Källa, data: Vroom, Allmänna Reklamationsnämnden
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum