Rättighetshavare i gemensamt uttalande: Upphovsrätten måste värnas i regeringens AI-satsningar
Regeringen aviserar i budgetpropositionen för 2026 ett antal satsningar på utveckling av AI. Bland annat tilldelas Kungliga biblioteket (KB) 30 miljoner kronor för att bygga upp lagrings- och beräkningskapacitet för att träna svenska språkmodeller på bibliotekets samlingar, men ingenstans i budgeten tar regeringen höjd för att säkerställa ersättningar till rättighetsinnehavarna till den data på vilken språkmodellerna ska tränas.
Sverige ska vara ledande inom AI-området, men det är oroväckande att
regeringen väljer att satsa på teknisk infrastruktur utan att samtidigt säkerställa att upphovsrättsligt skyddat material hanteras korrekt. I den av regeringen tillsatta AI-kommissionens rekommendationer i Färdplan för Sverige, slås det tydligt fast att regeringens satsningar på AI-utveckling och stora språkmodeller behöver ske inom ramen för upphovsrättsliga regler och med mekanismer för ersättning till rättighetshavare.
En rad organisationer som företräder olika rättighetshavare uppmanar regeringen att följa AI-kommissionens princip om balans mellan innovation och immateriella rättigheter – och att avsätta resurser för licensiering och ersättning i samband med språkmodellsträning.
– AI-kommissionens rapport Färdplan för Sverige är tydlig: offentliga satsningar på AI ska ske inom ramen för upphovsrättsliga regler och med mekanismer för ersättning till rättighetshavare. Regeringen ignorerar i sin budget dessa rekommendationer och lämnar frågan av allt att döma ofinansierad och skjuter den istället framför sig genom att ge KB uppdraget att belysa ”ekonomiska och upphovsrättsliga aspekter”, säger företrädarna för rättighetshavarna.
– Vi stöder utvecklingen av svenska AI-modeller, men detta får aldrig ske på bekostnad av upphovsrätten. Upphovsrätten är skyddad enligt lag, både i Sverige och inom EU, och utgör en grundläggande förutsättning för fria och oberoende medier. Att bygga språkmodeller på skyddat innehåll utan ersättning urholkar lagens intention och undergräver den svenska kultursektorns ekonomiska grund, fortsätter de.
Anledningen till att KB:s samlingar är så stora är pliktexemplarslagen som stiftades år 1661. Den innebär att alla publikationer som tillgängliggörs för allmänheten i Sverige ska leverera ett exemplar till bland annat KB.
– Detta gör naturligtvis att KB:s arkiv lämpar sig väl för träning av språkmodeller, men vi måste komma ihåg att lagen kom till av helt andra anledningar, säger företrädarna.
Josefine Engström, ordförande Svenska Tecknare
Anja Gatu, ordförande Sveriges Författarförbund
Ulrika Hyllert, ordförande Journalistförbundet
Per Kornhall, ordförande Läromedelsförfattarna
Stefan Persson, ordförande Läromedelsföretagen
Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna
Mikaela Zabrodsky, vd Svenska Förläggareföreningen
Kontakt:
josefine@svenskatecknare.se / 070 950 97 19
anja.gatu@forfattarforbundet.se / 070 466 38 36
ulrika.hyllert@sjf.se / 070 784 31 14
per.kornhall@laromedelsforfattarna.se / 070 499 88 80
stefan.persson@laromedelsforetagen.se / 076 538 22 77
johan.taubert@tu.se / 076 545 24 05
mikaela.zabrodsky@forlaggare.se / 070 950 84 22
Kontakter
Stefan PerssonOrdförande, Läromedelsföretagen
Tel:0765-38 22 77stefan.persson@laromedelsforetagen.seOm oss
Läromedelsföretagen är en branschorganisation med 16 medlemsföretag som står för utgivning av majoriteten av skolans läromedel och en betydande del av högskolans kurslitteratur.
Tillsammans verkar vi för att lärare ska få bättre förutsättningar att undervisa och elever och studenter att nå högre kunskapsresultat, i förskola, grundskola, gymnasieskola, komvux, SFI, universitet, högskola och folkbildning.
Vi för dialog och samverkar med skolmyndigheter, huvudmän och organisationer. Vi är huvudorganisation i Bonus Copyright Access och tillhandahåller branschstatistik.
Följ Läromedelsföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Läromedelsföretagen
Breda ökningar av läromedelsinköpen ger minskade klyftor18.12.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den senaste Läromedelsbarometern, som i brist på offentlig statistik är Sveriges enda sammanställning av läromedelsinköpen i Sverige, visar att svenska kommuner rekordköpte läromedel under 2023, också inflationsjusterat. Dessutom visar undersökningen att ett trendbrott skedde under förra året – med minskad ojämlikhet och att mindre kommuner kommit i kapp de större. Trots detta är klyftorna fortsatt stora mellan de kommuner som satsar mycket respektive lite på läromedel.
Fortsatt stora skillnader på läromedelsinköp mellan Sveriges skolor22.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Inköp av läromedel ökar i Sverige, men från en låg nivå och skillnaderna är fortsatt stora. Endast 28 av landets 290 kommuner lägger mer än en procent av skolbudgeten på läromedel. Det skiljer 1578 kronor mellan den kommun som spenderar mest jämfört med de som köpt in minst läromedel.
Oroväckande utveckling – skolhuvudmännens inköp av läromedel motsvarar inte regeringens ambitioner30.10.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Ny statistik från Läromedelsföretagen visar att skolhuvudmännens inköp av läromedel inte motsvarar regeringens ambitioner. Om det inte blir en större ökning under fjärde kvartalet är det tydligt att regeringens satsning på extra läromedel inte får avsedd effekt. I förlängningen riskerar skolorna att bryta mot lagen om elevernas rätt till läromedel, som träder i kraft den 1 juli 2024.
Dags för Sveriges skolor att ansöka om extra läromedel31.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Skolverkets besked om hur regeringens extra stöd till inköp av läromedel ska utformas, innebär drygt 600 kronor extra per elev i Sverige. Lärare, elever och föräldrar har länge efterfrågat mer läromedel i skolan. Totalt sett uppgår denna extra satsning till 685 miljoner kronor och Sveriges skolor kan nu ansöka om utökat stöd för läromedelsinköp.
Läsförmågan bland landets fjärdeklassare har försämrats16.5.2023 11:59:26 CEST | Pressmeddelande
Idag släpps PIRLS 2021 som visar att läsförmågan bland svenska fjärdeklassare sjunker. Dessutom ökar skillnaderna mellan elever med olika socioekonomiska förutsättningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum