Örebro universitet

Medier förmedlar okritiskt techindustrins budskap

Dela

Den går inte att stoppa – så beskriver stora svenska medier den digitala teknologin. Det visar en ny vetenskaplig studie.

– Den resursstarka techindustrin pumpar ut sitt budskap – som tidningarna i stort förmedlar okritiskt, säger Ulrika Olausson, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet

Leende man med VR-glasögon framför mängder av porträtt.
För över tio år sedan beskrev medierna VR som nära ett stort genombrott. Nu är det 2025 och VR har fortfarande inte fått något större genomslag konstaterar medieforskaren Ulrika Olausson, Örebro universitet. Bild: Wikimedia Commons

I studien, publicerad i tidskriften Convergence, har Ulrika Olausson tillsammans med Annika Engström, Jönköping University, undersökt hur svenska dagstidningar berättar om VR (virtual reality) och ett så kallat metaverse, det senare en benämning på en virtuell värld med upplevelser och umgänge med hjälp av VR-teknologi.  Texterna i studien är publicerade åren 2013–2014 och år 2022.

– Tidningarna beskrev för tio år sedan VR som en ”game changer”, att tekniken var oundviklig, nästintill ödesbestämd, och att det stora genombrottet skulle ske inom kort, säger Ulrika Olausson.

Ett exempel: ”Vi påstår inte att virtual reality är allt du någonsin drömt om. Det skulle vara ett understatement” (Aftonbladet 2014).

– Nu är det 2025 och VR har fortfarande inte fått något större genomslag. Det visar att berättelsen om teknologins framsteg ofta ligger långt före verkligheten, säger Ulrika Olausson.

Forskarna har också spårat hur rapporteringen om VR och metaverse genomsyras av den kommersiella logiken. Det handlar om produkter som kan säljas.  Med VR-tekniken kan du låta din avatar gå på dejt. Eller så kan du få behandling för fysiska eller psykiska diagnoser – för att ta några exempel.

Men tidningarna i studien beskriver också en tudelning i synen på teknikens möjligheter. Mark Zuckerberg, frontfigur för den kommersiella digitala industrin, får ofta personifiera teknologin. Han har sällskap av många andra män i artiklarna om VR och metaverse.

– Det är nästan alltid vita män på bilder av VR.  Män är pionjärer som ska ”kolonisera” och ”erövra” ny mark. Så på ytan framställs metaverse som något nytt men därunder lurar många gamla strukturer. På så sätt kommer metaverse att präglas av samma ojämlikhet som den fysiska världen, säger Ulrika Olausson.

Sverige har en ledande plats inom utvecklingen av digitala teknologier, parat med en öppenhet för nyheter. Medias roll i denna positivt laddade atmosfär ska vara att kritiskt granska alla påståenden och produkter.

– Rapporteringen är i stort en spegling av techindustrins marknadsföring. Vår slutsats är att medierna behöver uppdatera sin nyhetsvärdering för att kunna granska även marknadskrafternas och techindustrins avigsidor med journalistiska metoder.

Ulrika Olausson pekar på att nyhetsmedier i sig är kommersiella. De styrs av händelser och är beroende av att locka läsare, klick och delningar, där tid sällan finns för att sätta saker i sammanhang och täcka långdragna processer.

– Jag tror att journalistiken behöver erbjuda den större bilden, som människor själva har svårt att se. Det skulle också vara en konkurrensfördel för en bransch i kris.   

Tidningar i studien, både online och i print, var Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Dagens Industri, Dagen och Aftonbladet.

Nyckelord

Kontakter

Ulrika Olausson
ulrika.olausson@oru.se
079-060 52 93

Bilder

Kvinna i rosa tröja och glasögon framför gräsmatta med träd
– Den resursstarka techindustrin pumpar ut sitt budskap – som tidningarna i stort förmedlar okritiskt, säger Ulrika Olausson, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.
Örebro universitet
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 17 000 studenter, 80 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI, robotik och cybersäkerhet, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle. 

Följ Örebro universitet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet

Studie ger hopp om behandling mot mag- och tarmbesvär2.12.2025 10:09:22 CET | Pressmeddelande

Forskare vid Örebro universitet har tagit ett viktigt steg framåt i förståelsen av tarmsjukdomen IBS. För första gången har man kunnat visa, direkt i människans tarm, att smörsyra kan stärka tarmen. Studien ger nytt hopp om framtida behandlingar för de dagliga besvär som drabbar hundratusentals svenskar. – Vi såg en lucka i forskningen: man hade visat effekter i cellstudier och djurförsök, men den direkta påverkan i människans tarm var mindre utforskad, säger Rebecca Wall, forskare i mikrobiologi vid Örebro universitet.

Ny AI-teknik kan ge snabb och säker demensdiagnos27.11.2025 07:54:16 CET | Pressmeddelande

Forskare vid Örebro universitet har varit med och utvecklat två nya AI-modeller som kan analysera hjärnans elektriska aktivitet och med mycket hög träffsäkerhet skilja mellan friska personer och patienter med demenssjukdomar som Alzheimer. – Tidig diagnos är avgörande för att kunna sätta in proaktiva åtgärder som bromsar sjukdomsutvecklingen och förbättrar patientens livskvalitet, säger Muhammad Hanif, forskare i informatik vid Örebro universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye