Koldioxidutsläppen minskar men ytterligare åtgärder behövs
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen.

Den negativa utvecklingen att andelen biodrivmedel sjunker och koldioxidutsläppen ökar har brutits. Under första halvåret 2025 var andelen biodrivmedel drygt 15 procent jämfört med 13 procent motsvarande period 2024, men det är inte tillräckligt. Drivkraft Sverige välkomnar förslagen i budgeten om att förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar och att göra den skattefria laddelen vid arbetsplatsen permanent. Som Drivkraft Sverige tidigare påpekat och som nu även Regeringen konstaterar är detta inte tillräckligt för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande och ytterligare eller förstärkta åtgärder är nödvändigt.
”Det är glädjande att koldioxidutsläppen åter minskar och att det registreras fler elbilar igen. Tyvärr är det inte tillräckligt för att nå Sveriges ESR-åtagande till 2030 med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent och regeringens stimulans för elektrifiering av transportsektorn. Drivkraft Sverige bedömer fortsatt att reduktionsplikten behöver höjas mer”, säger Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under första halvåret 2025
Omställningsbarometern visar att andelen rena och höginblandade biodrivmedel under första halvåret 2025 uppgick till drygt 9 procent av drivmedelsleveranserna jämfört med drygt 8 procent för samma period 2024. Detta främst genom ökade mängder av HVO100.
Förra årets ökning ser därmed ut att hålla i sig och förstärkas ytterligare. Dessa drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026.
”Trots att volymerna av HVO100 ökar så tar inte det bort behovet av höjd reduktionsplikt för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen av utsläppen visar på behovet för regeringen att arbeta vidare med statsstödsansökan till kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel”, fortsätter Viktor Gunnarsson.
Antalet nyregistrerade elbilar ökar något
Under första halvåret 2025 var både andelen och antalet elbilar bland de nyregistrerade personbilarna högre än 2024 men fortfarande lägre än motsvarande period 2023.
Den publika laddinfrastrukturen har under samma period vuxit påtagligt. I början av september 2025 hade Drivkraft Sveriges medlemmar och partners sammanlagt 1 513 publika snabbladdningsstationer med totalt 3 861 laddningspunkter.
Nyckelord
Kontakter
Viktor GunnarssonAnsvarig Konkurrenskraftsfrågor Drivkraft Sverige
Tel:076 - 147 63 45viktor.gunnarsson@drivkraftsverige.seLänkar
Om oss
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Våra medlemsföretag och partners omfattar cirka 3000 energistationer för lätt och tung trafik, 21 depåorter och 4 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att bli klimatneutrala 2045.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige välkomnar ny lagrådsremiss om elmarknaden7.8.2025 16:27:18 CEST | Pressmeddelande
Regeringen beslutade tidigare idag om en lagrådsremiss för förbättrad utformning av elmarknaden. Drivkraft Sverige välkomnar förslagen i lagrådsremissen som syftar till att underlätta nya nätanslutningar.
Medvind för HVO100 – försäljning och antal pumpar ökar kraftigt12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbranschen i Sverige. Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under inledningen av 2025. Även antalet stationer med minst en HVO100-pump hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners fortsätter att öka.
Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag26.3.2025 16:06:30 CET | Pressmeddelande
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.
Drivkraft Sverige välkomnar Milence och E.ON Drive Infrastructure som nya partners20.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Laddoperatörerna Milence och E.ON Drive Infrastructure har nyligen anslutit sig som partners till Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Därmed representerar Drivkraft Sverige nu en betydande andel av de företag som arbetar med utbyggnad och drift av den publika laddinfrastrukturen för lätta och tunga fordon i Sverige.
DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum