Omnicom Media Group

Omnicom certifierar sina team i Acast Ads Academy – första podcastcertifieringen i branschen

Dela

För Omnicom är kontinuerlig kompetensutveckling avgörande för att ligga i framkant i en snabbt föränderlig medievärld. När Acast nu lanserar Ads Academy, den första certifieringen inom podcastannonsering, blev Omnicom först ut i Norden att certifiera sina team.

Jennifer Wallenholm Omnicom
Jennifer Wallenholm Omnicom

För Omnicom är kontinuerlig kompetensutveckling avgörande för att ligga i framkant i en snabbt föränderlig medievärld. När Acast nu lanserar Ads Academy, den första certifieringen inom podcastannonsering, blev Omnicom först ut i Norden att certifiera sina team. 

"Vi välkomnar initiativ som detta. Podcast är en kanal som växer snabbt men som fortfarande är relativt ny för många köpare. Därför är det viktigt att det finns strukturerade utbildningar som kan höja kunskapsnivån i hela branschen. Att Acast är först ut att lansera en certifiering är både naturligt och helt rätt i tiden”, säger Jennifer Wallenholm, Head of Video/Audio Innovation på Omnicom Media Group.

Jennifer fortsätter: "Våra team har nu en gemensam grund och fördjupad förståelse för hur vi kan använda podcast, från kreativt genomslag till datadriven målgruppsstyrning. Det gör att vi kan utveckla ännu mer effektiva och relevanta kampanjer för våra kunder." 

Tillväxt i både konsumtion och investeringar 

Podcast är det medieslag som haft starkast tillväxt i annonsinvesteringar de senaste åren. Enligt IRM förväntas annonsinvesteringarna uppgå till nära 450 miljoner under 2025, en ökning med 55% jämfört med 2021. Även konsumtionen speglar utvecklingen - de senaste siffrorna från Mediavision visar att ljudkonsumtionen i hög grad har förflyttats från radio till digitalt ljud.

Den snabba tillväxten skapar både nya möjligheter och krav för annonsörer, vilket ökar behovet av fördjupad kunskap om mediet.

Utbildningen kommer dessutom att finnas tillgänglig via IAB:s utbildningsportal, i linje med Acasts arbete för att fortsätta driva branschen framåt. Acast är idag det enda podcastbolag som är certifierat inom samtliga fyra av IAB:s mätmetrics, vilket ytterligare understryker bolagets engagemang för transparens och standardisering i hela ekosystemet.

Acast Ads Academy erbjuder två kostnadsfria kurser som avslutas med en certifiering.

"Podcastannonsering har vuxit snabbt, men för många upplevs det fortfarande som nytt och ibland komplext. Med Acast Ads Academy vill vi bidra till att höja kompetensen i hela branschen och göra det enklare att arbeta strategiskt med podcast”, säger, säger Johanna Turner, Director of Sales, Acast Norden. 

Bilder

Jennifer Wallenholm Omnicom
Jennifer Wallenholm Omnicom
Ladda ned bild

8 byråer, en gemenskap.

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de åtta prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN, Drum och Fuse- alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.

Följ Omnicom Media Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group

TRKKN växlar upp i Sverige som Omnicoms spets inom Analytics, CRO och MarTech21.11.2025 10:33:22 CET | Pressmeddelande

TRKKN, ett bolag inom Omnicom Media Group och en viktig partner till Google globalt, har utsett Evelina Jörhov till Head of TRKKN Sverige. Teamet arbetar i dag med CRO, MarTech, analys, datastrategier, Cloud och AI-lösningar där de stärker TRKKNs kapacitet i Norden och gör det möjligt för annonsörer att optimera sin marknadsföring och datainfrastruktur för skalbar och mätbar tillväxt.

PHD vinner medieuppdraget för Kavli – ska accelerera tillväxtresan23.4.2025 11:13:37 CEST | Nyheter

PHD Media, en del av Omnicom, har vunnit uppdraget som ny strategisk mediebyrå för Kavli i Sverige. Samarbetet omfattar bland annat varumärkena Kavli, Johnny’s och Eriks Såser, och innefattar insikter och analys, strategi, medieplanering och medieköp. Kavli, en av Sveriges mest anrika livsmedelskoncerner, har höga ambitioner för tillväxt under de kommande åren. – Vi valde PHD eftersom de visade en djup förståelse för vår affär även utanför det som traditionellt rör en mediabyrå. Framförallt uppskattade vi att de inkorporerade hur de tänker kring den fysiska butiken och retail media som en del av den totala marknadsstrategin. Genom att kombinera djupa insikter i medielandskapet med en strategisk helhetssyn ser vi fram emot ett samarbete som stärker vår tillväxtresa, säger Catharina Johansson, Marknadschef på Kavli. – Vi är oerhört stolta över att få förtroendet att arbeta med Kavli och deras välkända varumärken. Det är ett bolag med en bred och stark portfölj, spännande utmaningar och e

Doro väljer att samarbeta med PHD som är en del av Omnicom Sverige för att förbättra sin verksamhet i hela EMEA4.4.2025 10:28:21 CEST | Pressmeddelande

Doro, ett ledande teknologivarumärke känt för sitt engagemang för att förbättra seniorlivsstilar genom innovativa konsumentprodukter och tjänster, är glada över att tillkännage sitt nya partnerskap med PHD och Annalect, en del av Omnicom Sverige. Detta samarbete kommer att etablera Doros medienärvaro på flera nyckelmarknader i EMEA-regionen, vilket understryker dess position som marknadsledare inom specialiserade mobila lösningar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye