Effekten av nya krav på vinterdäck kan ifrågasättas
Regeringen har beslutat om hårdare krav på vinterdäck för tunga fordon, och det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck mellan 10 november och 10 april oavsett väglag. – Åtgärder är bra men den här är inte träffsäker, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Med anledning av svåra framkomlighetsproblem i samband med kraftiga oväder vintertid fick Transportstyrelsen ett uppdrag att utreda om reglerna för vinterdäck skulle behöva ändras.
– Transportstyrelsens utredning visade att 98 procent av den tunga trafiken hade rätt däck. Att införa hårdare krav skulle få marginell effekt eftersom lagen om vinterdäck till stor del efterlevs, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige. Det finns andra problem för den tunga trafiken vid extremväder, som att Trafikverket vid trafikproblem inte kommunicerat tillräckligt tydligt med andra myndigheter, att europavägar inte fått rätt vinterunderhåll eller att polisen inte stoppat tung trafik innan köbildningen är ett faktum.
Det är viktigare att se till att polisen snabbt kan hindra lastbilar att köra vidare i samband med svåra snöoväder, att vägunderhållet är adekvat i förhållande till förväntad väderlek och att man tittar närmare på så kallade EU-trailers, som verkar få problem när det blir riktigt halt.
– I vinter är det upp till bevis, oavsett nya regler eller inte, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum