Nytt elbilsstöd måste gälla för alla
Regeringen planerar att införa ett nytt elbilsstöd med hjälp av EU-pengar. Men enligt nuvarande förslag ska stödet endast omfatta vissa inkomstgrupper i utvalda kommuner. M Sverige menar att det inte finns något som tyder på att just dessa grupper står i begrepp att köpa eller privatleasa en elbil. – Elbilsstödet måste finnas för alla, säger Carl-Erik Stjernvall.
När klimatbonusen slopades i november 2022 motiverades det med att elbilar inte längre behövde subventioneras, eftersom kostnaden ansågs jämförbar med bensin- och dieselbilar. Men det stämmer inte,
vilket statens subventioner av förmåns-elbilar med miljarder varje år genom ett schablonavdrag på upp till 350 000 kronor tydligt visar.
– Omställningen stannade av när de privata köparna lämnades utan stöd. Tre år senare försöker regeringen återuppliva ett stöd med hjälp av EU-pengar, men det riskerar att inte bli bättre än ambitionen, halvhjärtat, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
En förutsättning för att få del av EU:s sociala klimatfond är att stödet måste riktas till särskilda grupper. Därför föreslår Naturvårdsverket att endast vissa kommuner – främst gles- och landsbygdskommuner med begränsad kollektivtrafik – ska omfattas. Dessutom måste sökanden tjäna under 80 procent av medelinkomsten och får inte tidigare ha ägt en elbil.
– Bara drygt en fjärdedel av Sveriges 10,6 miljoner invånare bor i de kommuner som omfattas, och ännu färre uppfyller inkomstkravet. Det är långt ifrån självklart att de som träffas av stödet är de som borde ge sig in i exempelvis privatleasing av en ny elbil, vilket ofta är ett dyrt bilägande, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det beror på att olika konsumentgrupper köper olika typer av bilar. Varken samhället eller myndigheter bör uppmuntra till konsumtion eller belåning på det sätt det kan upplevas för den som kan ta del av stödet: att det skulle vara riktat just till dem, och därför ses som en möjlighet.
– Precis som med skrotningspremien riskerar de snäva och krångliga villkoren dessutom göra stödet omöjligt att nyttja. Samtidigt missar man att ge den sista knuffen till de hushåll som faktiskt står i begrepp att köpa en bil och som skulle kunna välja el i stället för bensin eller diesel, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum